Aus

8 september 2019 - Aus, Namibië

Wat een sterrenhemel hier in de avond! En dan is er ook nog een halve maan die eigenlijk al best voor veel lichtvervuiling zorgt. Dan nog steeds zie je ongelooflijk veel sterren en zelfs de melkweg.

Vanochtend brengen we een bezoek aan het spookdorp Kolmanskop. De route er naartoe is al fantastisch. In dit dorp werden tot voor de eerste Wereldoorlog vele diamanten gewonnen. Daarna was de bron uitgeput en verlieten de inwoners het plaatsje in 1956. Het raakte hevig in verval. Gedeeltes van woningen zoals ramen werden opnieuw gebruikt bij de bouw van het nabij gelegen Lüderitz, toeristen en vandalen namen van alles en nog wat mee waarna de natuur vrij spel heeft gekregen. Het resultaat zijn huizen die compleet zijn overgenomen door de zandstormen en dus de bergen zand die soms tot aan het plafond reiken. We hebben hier een begeleide tour van een uur zodat we ook wat meer van de achtergrond meekrijgen. Daarna mogen we vrij op pad, door de ramen klimmen om huizen binnen te komen en foto’s maken. Een gek idee dat dit begin van de vorige eeuw een luxe oord was met stroom (bijzonder in 1910 midden in de woestijn), een winkelstraat met een bakker, slager en kledingwinkel waar de dames met een treintje werden gebracht. Maar ook de plaats van smokkelaars die probeerden zoveel mogelijk diamanten mee te nemen via duiven, in hun schoenen of zelfs in hun lichaam. Dit laatste zorgde ervoor dat als er een vermoeden bestond ze naar een afgelegen huisje werden gestuurd met laxeermiddel waar een wc stond met een zeef om zo alleen de diamant op te vangen.

43AB61BB-195E-4305-BBAF-6F99A2DE5EF2

3D454A29-0938-4551-9C79-7A2102414A00

15187F53-2E73-4003-BD81-5D56FCDE3A40

64791BE8-6D8E-4F2F-A3CC-E31591D22DB4

A0524472-4B48-4F3B-BFD5-92F0CD1BAA3D

We rijden door naar Lüderitz, een plaatsje aan de atlantische oceaan. Opvallend is overigens dat we vanochtend met 30 graden vertrokken maar inmiddels aan de kust het nog 15 graden is. Even wennen!

We worden rondgeleid door Marion, een van oorsprong Duitse geboren en getogen in Lüderitz. Eerst lunchen we in een Portugees restaurant, vinden we niet echt leuk natuurlijk maar aangezien het uitgestorven is omdat het zondag is hebben we niet echt een keuze. We rijden naar Shark Island, een schiereiland van het dorp en langs diverse in Jugendstil stijl gebouwde huizen en kerken in vaak vele bonte kleuren. Ook komen we langs een lokaal meer waar we flamingo’s spotten!

8C93F451-07EA-4B96-BCBF-B0A815F7B05E

4FD44138-846A-4F2D-840C-E0F30810B845

CE8F4BE5-621E-4F01-9302-70087FEDBD32

Aan het einde van de middag rijden we terug naar onze lodge. We hebben gisteravond een lijst ingeleverd voor onze eigen braai (=bbq) bij ons huisje. We gaan met een grote volle picknickmand terug en en met uitzicht op de zonsondergang steken we de braai aan en genieten we van een heerlijk maaltje op ons privé terras. Doodse stilte om ons heen, hoewel, we horen paarden, gekko’s en een soort honden (wilde honden of hyena’s?) in de verte. Voor morgenochtend hebben we eenzelfde picknickmand voor het ontbijt meegenomen met allerlei lekkers zodat we zo lang mogelijk hier kunnen genieten.

B2C3CE24-FFA7-4DE9-921A-77294989C5C6

Van reisblog naar fotoboek