Drakensbergen - Johannesburg

6 oktober 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vandaag is dan echt onze laatste dag in Afrika aangebroken. We slapen een beetje uit, voor zover we dat nog kunnen na al die weken vroeg opstaan en met het gekrijs van de ibissen (die gaan we echt niet missen hoor). We hadden plannen om wellicht nog een wandeling te maken, maar onze benen hebben daar echt helemaal geen zin in dus we relaxen nog even wat bij het zwembad met een goed boek. In het ‘dorpje’ halen we nog even wat laatste dingen die we graag mee willen nemen. Tegen drie uur zitten we in de auto en hebben we nog best een rit te gaan naar Johannesburg. Maar geen straf, want eerst een prachtig uitzicht op de Drakensbergen wat vervolgens overgaat in een plat landschap.

We verbazen ons wederom op wat mensen hier allemaal langs een snelweg doen. Lopen, fietsen, mensen worden afgezet, zitten in de berm of gewoon de snelweg oversteken. Het gebeurt hier allemaal. In het donker komen we aan bij Johannesburg, één bak verlichting, duidelijk geen load shedding op het moment. We leveren de auto in en worden door de verhuurmaatschappij met onze eigen huurauto afgezet bij de vertrekhal. Lopen is namelijk nog best een stuk en vooral niet veilig. De chauffeur vindt het helemaal geen probleem en schaamt zich er vooral voor want hij wil graag dat we terugkomen naar Zuid-Afrika.

En zo komt onze reis na vier landen en 3545 kilometer gereden te hebben ten einde. En we kunnen wel zeggen dat we zeker terug gaan komen want Zuid-Afrika heeft een plekje in ons hart veroverd! Een land met grote problemen zoals het gat tussen rijk en arm wat hier echt buiten alle proporties groot is, load shedding op zijn ergst omdat de fabrieken en stations niet/onvoldoende werken maar ook een bestemming waarbij de landschappen iedere dag veranderen, wilde dieren in het kwadraat en vooral ook lieve mensen die blij zijn dat je als toerist hun land komt bezoeken en zij daar hun geld mee verdienen. Voor mij persoonlijk had deze reis een tweede doel en dat was natuurlijk ervaring opdoen met de reizen van het prachtige bedrijf waar ik nu werk: Riksja Travel. Wat hebben we op prachtige en kleinschalige plekjes verbleven en wat fijn dat je ervoor kan kiezen excursies alvast van tevoren te regelen.

En nu, de volgende reis uitzoeken. Wij kijken terug op een fan-tas-tische reis!

1. Reinier Hinse:
    7 oktober 2022
    You can leave South Africa but South Africa will never leave you!
  2. Patricia en Raymond:
    7 oktober 2022
    Wow, wat is de tijd snel gegaan! Prachtige reis hebben jullie gemaakt. En er is nog zoveel meer moois te zien daar! Nu heerlijk nagenieten en succes met het fotoboek maken ;-). (Ik moet nog beginnen met onze NamBots reis…)
  3. Dolf en Marja:
    7 oktober 2022
    Genoten van jullie mooie reisverhalen en foto's. Voor nu safe flight and happy landing gewenst.
  4. Dorien:
    7 oktober 2022
    Hartelijk dank voor het meegenieten van jullie reis.Een goede thuiskomst en weer even afcikken .Liefs
  5. Floor:
    9 oktober 2022
    Mooi!
  6. Elly van Schaik-Lamain:
    19 oktober 2022
    Marjolein en Rene, ik ben een beetje traag met mijn reactie. Maar wat heb ik genoten
    van de mooie en bijzonder leuk geschreven reisverhalen. Bedankt!