Fish River Canyon

6 september 2019 - Fish River Canyon, Namibië

Jemig, wat een dag weer! Gister ons enthousiast opgegeven voor een ochtend wandeltocht met gids en een sundowner safari in de middag.

Om 7.30 hebben we ontbeten en worden we door gids Simon opgehaald. We blijken een privé tour te hebben. Nog even dubbel gecheckt of het geen hele zware wandeling is omdat mijn voet nog steeds niet helemaal lekker voelt maar hij beloofde het rustig aan te doen. Twee uur later zijn we dwars door het ruige landschap gelopen, voorzien van bergen uitleg over de planten en dieren onderweg en hoe het landschap hier door erosie is uitgesleten. Langzaam gaan we bergopwaarts en wordt het toch nog een aardige klim. We lopen aan de bovenzijde van de bergkam verder en, het wordt bijna saai, hebben we een geweldig uitzicht over de omgeving met de mooiste kleuren door het ochtendlicht. René begint hem stiekem een beetje te knijpen want Simon is overduidelijk niet bang voor hoogtes en mij hoor je ook niet dus we wandelen enigszins op de rand verder.

AC174A9C-8B0F-485F-985E-C3AADBE19F7E

C2CF659B-1204-4927-AC0D-4BFEA61DA03C

Langzaam dalen we een stukje af en dan ineens roept Simon; ga maar links om het hoekje. Voor we het weten staan we op best grote hoogte midden in een door erosie uitgesleten gat in de bergwand en kijken we over een grote vlakte uit.

C08FA1C0-84DB-417C-9D5B-AE721CBB9664

We genieten even van het uitzicht voordat we aan de wandeling naar beneden starten. Hier wel even wat extra pauzes, naar beneden vind mijn voet toch wat minder leuk. We lopen over de vlakte terug en lopen een klein stukje om via een kleine kudde zebra’s met jonkies.

In de middag brengen we een bezoek aan de Grand Canyon van Namibië, Fish River Canyon. We betalen entree en komen vervolgens op één van de slechtste gravelwegen uit als waar we tot nu toe op hebben gereden. Hevig schuddend en hobbelend, ondanks onze luxere gekozen auto, komen we aan bij het uitzichtpunt. Gelukkig maakt het uitzicht alles goed. De Grand Canyon is mooi maar deze doet er niet voor onder en heeft als allergrootste voordeel; we zijn letterlijk he-le-maal alleen! We rijden een stukje verder naar een tweede uitzichtpunt maar omdat we door de slechte weg bang zijn onze banden te slopen stoppen we halverwege en lopen de rest. Dit punt is wellicht nog mooier dan de vorige. We gaan terug naar de auto, die we aan de rand van de kloof hebben achtergelaten en besluiten dat dit de beste plek is voor onze lunch. Kofferbak open, boterham met pindakaas en een glaasje drinken uit de koelbox en met uitzicht over de Canyon eten we stil ons broodje. Meest toffe plek voor lunch!

62551FD7-190C-4340-84A7-75469AD78726

Einde van de middag worden we bij de lodge opgehaald voor de safari. Dit keer met een open terreinwagen. We rijden, weer met Simon en nog twee andere toeristen, dwars door het gebied. We zien oryxen, springbokken, steenbokken, koedoes, gnoes, hartenbeesten, zebra’s  en diverse vogels. Vlak voor zonsondergang stoppen we en kijken we onder het genot van een drankje en Biltong (gedroogd vlees) naar de zonsondergang en zie hoe de lucht volledig rood kleurt. Fantastisch! Na drie uur worden we weer gedropt en sluiten we de dag af.

B1FD80F6-F258-4F2A-B5A5-932D8609145C