Kruger National Park

21 september 2022 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Rond twee uur word ik wakker in onze van de wind zwiepende boomhut, dik ingepakt onder drie dekens want het is net slapen in de buitenlucht. Het onweert en niet zo’n beetje ook, het komt ook nog dichterbij. Het stortregent en de flitsen en klappen volgen elkaar snel op. Het gaat zo tekeer dat ik overweeg in de auto te gaan slapen want in de hoogste boomhut, in een boom op zeven meter hoogte, voelt ineens alles behalve veilig. Maar de gedachte dat je dan naar buiten moet op deze hoogte maakt het niet veel beter. Ogen dicht en hopen op het beste dan maar. Bij het uitchecken word ik bijna uitgelachen want natuurlijk hebben ze bliksemafleiders, was fijne informatie geweest gisteravond.

Vandaag gaan we door Kruger rijden, met onze eigen auto. Het is koud, grijs en guur dus hopelijk zorgt dat voor veel activiteit. We staan al op tijd bij de Orpen Gate in het westen van het Kruger Park. We melden ons bij de poort, krijgen een formulier waarop je je persoonlijke gegevens dient in te vullen en mogen vervolgens door om ons bij de receptie te melden. De man achter de balie heeft er duidelijk geen zin in vandaag en na het uitwisselen van welgeteld drie woorden krijgen we ons toegangsbewijs. Kruger bestaat uit geasfalteerde wegen en gedeeltelijk uit gravelwegen, over een stuk van 20 kilometer doe je met stops gemiddeld 1,5 uur.

Anders dan Etosha in Namibië is Kruger een stuk glooiender, heeft het veel meer bomen en groen waardoor het wild spotten echt wel anders is. We hadden verwacht dat het ten opzichte van Namibië drukker zou zijn met auto’s maar dat valt erg mee, we komen soms tijden niemand tegen. Onze taakverdeling is dat ik de spotter ben want volgens René heb ik hier mijn roeping gemist want ik roep continue stop omdat ik weer ergens wat zie. Binnen de kortste keren hebben we gieren, impalas, olifanten, giraffen, zebra’s, hyenas, kudus, bavianen en heel veel vogels gezien. Nou dit houden we wel even vol! Daarbuiten rijdt je dus ook nog in een mooi landschap dus het is absoluut de moeite waard hier rond te rijden. De dieren staan soms letterlijk naast je auto. We maken de hele dag vol en net voordat de poorten weer sluiten komen we bij onze lodge aan, middenin het Kruger Park. Alhoewel het meer een heel dorp is, drie restaurants, een winkel en souvenirs winkel en veel huisjes. We slapen op tijd, morgen gaat de wekker om 05.30 uur voor nog een dag Kruger en ditmaal met mooi weer!

1. Cor & Cora:
    23 september 2022
    Jammer dat het weer niet zo mooi was, eigenlijk heel slecht met dat onweer erbij en dan ook nog in de boomhut.
    Maar dat zijn jullie weer gauw vergeten als je zoveel mooie dieren ziet in dat mooie park. Wat een belevenis!
    Gelukkig is het slechte weer voorbij.
  2. Barbara:
    25 september 2022
    Wat een prachtige foto's!!