Saint Lucia

30 september 2022 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vanochtend staat een boottocht op het programma en we melden ons dus bij de steiger. We stappen op een ponton boot en blijken de enige twee die mee gaan, blijkbaar wat vroeg voor de andere toeristen.

We varen door het Isimangaliso wetland park, het grootste nationale park van Afrika wat zich uitstrekt van Mozambique tot Eswatini en ruim 32.000 vierkante kilometer beslaat. Het heeft de meeste diversiteit aan vogels, insecten en dieren van de hele wereld. Nog steeds doet het me herinneren aan Florida, we varen langs moerasgebieden en mangroves. We zijn net onderweg en we varen direct langs de eerste familie nijlpaarden, ze noemen deze groep ‘the Townies’ want dit is de familie die snachts door de stad struint en over de straten dwalen op zoek naar het lekkerste gras. Omdat wij op het water in onze varende kooi geen bedreiging voor ze vormen zijn ze kalm lijken ze enigszins leuke kolossen maar schijnt bedriegt. Als je ze savonds tegenkomt in het dorp is er maar één oplossing: klim in een boom. Per jaar komen 500 Afrikanen om door een aanval van een nijlpaard.

Na de boottocht gaan we op eigen houtje door het park heenrijden. We betalen weer een bedrag aan de toegangspoort, onze auto wordt gecheckt op alcohol want dat mag je niet meenemen naar het strand, en gaan dan op pad. We rijden weer diverse offroad routes en zijn wederom erg blij met onze grotere auto. Bijzondere aan deze route is dat je door het duinen gebied rijd. Niets bijzonders zou je denken maar dit zijn een aantal van de hoogste duinen op de wereld en daarnaast zijn het niet de klassieke zandduinen maar duinen welke volledig begroeid zijn met allerlei bomen en struiken. Mega groen en op sommige plekken erg hoog, maar toch zie je dat alles groeit op een ondergrond van zand. Ook hier weer vele wrattenzwijnen (Pumba’s), nijlpaarden, vogels, zebra’s en Kudus. Via mooie uitzichtpunten komen we uiteindelijk terecht achter de duinen en zien we op twee punten weer de zee. Het eerste rotsachtig met veel grote krabben, kleine visjes in waterpoelen en mosselen. De zee is weer ruw en met flinke golven maar daarachter zien we de walvissen weer voorbij zwemmen, blijft een te gek gezicht. Het tweede strand is een prachtig zandstrand waar de aapjes op het strand lopen en mensen lekker relaxen. Wit zand en een prachtige blauwe zee.

Aan het einde van de dag rijden we terug en treffen we, wat een mazzel hebben wij, een neushoorn! We eten vanavond weer lekker in het dorp, waar we uiteraard met de auto naartoe gaan. Twee straten verderop! Het restaurant John Dory’s zit helemaal vol en doet, net zoals het dorpje, ook weer ietwat Amerikaans aan. Vanavond vroeg onder de wol want morgen staat de wekker om 04.00 uur voor een hele dag gamedrive en weer op zoek naar de Big 5. Nu al zin in!

1. Reinier Hinse:
    30 september 2022
    Heel leuk en interessant om jullie avontuurlijke verhalen te lezen!
  2. Corinne:
    2 oktober 2022
    Heerlijk al jullie verhalen te lezen en de prachtige foto’s te bekijken!