Okanjima

20 september 2019 - Okonjima Nature Reserve, Namibië

Alweer een toffe dag. Met een leuke afsluiting; we hebben een cheetah geadopteerd! Wij stellen jullie dan ook graag voor aan onze nieuwste aanwinst (op afstand weliswaar): Peanut!

Peanut en zijn broer Raisin zijn gered van een boer die dacht dat hij ze wel als huisdieren kon houden. Dat ging natuurlijk niet goed!

CFFB32E6-20C7-450A-B02B-477B6B155585

Wij beide zijn na twee dagen erg onder de indruk van deze organisatie (https://africat.org)! Blij dat we hieraan dan ook een klein steentje kunnen bijdragen.

Vanochtend ging om 05.30 de wekker, we zijn er al aardig aan gewend. Klaar voor een vroege safari met de zonsopkomst. Buiten het feit dat het hier veel groener is dan Etosha, is het ook in de nachten koeler. Dus gewapend met ons vest en met een deken in de safari wagen gaan we op pad. We brengen een bezoek aan de kliniek waar de katachtigen gecontroleerd en/of behandeld worden en aan het educatieve deel van het park. Er wordt veel geïnvesteerd in het informeren en leren aan lokale boeren en aan schoolgaande kinderen. Hoe ze zo goed mogelijk kunnen voorkomen dat hun vee als lunch wordt gezien door zoveel mogelijk over de gewoontes en leefgebieden te informeren.

Even later gaan we verder op pad. In het park worden ook cheetah’s opgevangen die gered zijn elders uit het land. Jonkies waarvan de moeder als trofee is afgeschoten maar ook die eerst als huisdier zijn gehouden en waarvan vrij snel bleek dat dit geen goed idee was. We gaan op zoek en al snel zien we in de verte, op een hogere zandduin, de eerste cheetah’s luieren. Beide zijn broers en leven samen. Links is onze geadopteerde cheetah Peanut. Het verschil met een luipaard is overduidelijk; slank, rank en met de onmiskenbare zwarte streep vanuit de ooghoeken. Wat een prachtige dieren!

F2617782-9754-4C36-A9B9-E79F2FCBF507

3BD0637D-8E81-457F-8D92-BB333A422C08

03976581-2A69-4D3F-896F-6E99BE207283

We worden afgezet bij de lodge voor ons ontbijt. Direct aan de waterhole dus hier is het ook een komen en gaan van dieren, we spotten zelfs nog de zeldzame sabel antilope. We vieren weer een klein feestje!

De rest van de middag relaxen we lekker, lezen een boekje vanaf ons balkon met uitzicht op de vlakte. Het is een drukte van jewelste met langslopende jakhalzen, zwijnen en springbokken. Dat boekje wordt wel 80 keer weggelegd. Na het avondeten gaan we op avondsafari, in het donker. Best spannend want het is hier pikkedonker en je hoort enorm veel beesten om je heen die je niet goed kunt plaatsen. Met een rode lamp wordt driftig in alle bomen gezocht. We zien een hyena, heel veel jakhalzen en de Namibische kangaroe. We genieten nog even van de prachtige sterrenhemel en duiken daarna na deze hele lang dag ons bed in.

271F42C7-E22E-4CF1-9505-9529005FF484B9CF5A80-0BBB-4698-8D2D-2044A6CDA1D5

987B1578-3693-49F1-ADDA-EEC61EFB7A13

472488E5-E586-4A8B-9E22-9E33C51BB1B6

1. Erna:
    20 september 2019
    Gefeliciteerd! Leuk hoor!
  2. Patricia:
    21 september 2019
    Gefeliciteerd met Peanut! En die sterrenhemel daar......wow!
  3. Floor:
    21 september 2019
    Prachtige sterrenhemel! Ben wel benieuwd naar die kangoeroe want ik dacht dat die dieren alleen in Australië leefden. Hoe weet je dat een antilope bijvoorbeeld een zeldzame Sabelantilope is? Zeggen ze dat daar of heb je een boekje?