Oost Etosha

18 september 2019 - Onguma Bush Camp, Namibië

05.30 uur, de wekker gaat. We hebben een ochtend safari geboekt. Helaas is René gisteravond plotseling heel ziek geworden en houdt niets meer binnen. Dus ga ik alleen op deze safari mee. Omdat het gisteravond ‘druk’ was bij het eten verwachtte ik zeker al mensen bij het ontbijt. Helemaal niemand, ik ben de enige. En ik hoor al snel dat ik ook de enige op de safari ben! Na overheerlijke pannenkoeken ga ik op pad, in een 9-persoons safari bus. Tien minuten later staan we voor de ingang van Etosha. Ook hier de regel; zodra de eerste zonnestraal zichtbaar is gaan de poorten open en mag je naar binnen.

CAACB488-43B3-4CFD-83F0-51DB82DD3795

Ruim vier uur rijden we langs diverse waterholes en bij nummer twee komt er net een safari bus vandaan die zegt dat er 3 leeuwen zijn. Johannes, mijn chauffeur, geeft gas en als snel zien we ze. Alleen geen drie maar wel elf!! Een hele familie. We blijven lang staan en zien de leeuwen onderling spelen, water drinken en vervolgens lekker luieren. De jonkies proberen nog wat vogels te grazen te nemen maar het mislukt jammerlijk.

992FA4C0-51E7-4815-A301-9719E1051FE9

E4CF7B36-1A47-48A5-A3AE-76AD706704B8

80EFBBFF-A349-4117-89A0-615D4152D210

Verder ook weer heel veel giraffes, impala’s, springbokken, zebra’s en weer een zwarte neushoorn gespot. Dan ineens breekt er paniek uit op de radio, ik hoor duidelijk dat ‘number four’ bij een waterhole zit. Ik had op dat moment geen idee wat ‘number four’ moest zijn maar gezien de enorme snelheid waarmee de chauffeur begint te scheuren en hij tegen iedere safari bus vier vingers ophoudt moet het iets bijzonders zijn. Een kwartier laten staan we te kijken naar een luipaard die heerlijk ligt te relaxen hoog in de boom. Johannes is helemaal is zijn nopjes, pikt mijn verrekijker in en weet best behoorlijke foto’s te maken door mijn iPhone ervoor te houden (mijn camera was hij even vergeten denk ik). Ik begrijp dat hij al vier maanden geen luipaard meer gezien heeft.

83F541CE-25CC-4421-ACB2-0DE74FC8F0AB

99A29274-C4E8-4B81-82F9-AB1408A9D93F

Rond het middaguur kom ik terug bij de tent, compleet uitgewaaid, het stof tot ver in mijn oren en een haardos alsof ik al een week op het strand leef. René is wel wat opgeknapt en besluit meteen dat hij vanmiddag dan graag nog de sundowner gamedrive wil doen. Ik ga mee, kan geen genoeg van al het moois krijgen! En wauw, wat hebben we weer een geluk. We zien een kudde met minstens 50 olifanten. Hele bomen worden kapot geslagen met hun slagtanden en slurf. Er zitten ook heel wat kleintjes bij en uiteindelijk steken ze met zijn allen voor onze auto de weg over. We zijn er een beetje stil van want Wow, wat een enorme beesten. Dikke schik ook nog want zodra moeders met een baby’tje oversteekt zingen wij bijna in stereo: peppeppep, want een olifant gaat door (uit Junglebook)! We spotten vanmiddag ook nog twee ‘nieuwe’ dieren, een hyena en een dik-dik. Die laatste is de kleinste soort impala die enkel hier in Namibië leeft. Na een hele lange maar super mooie dag staat er een heerlijke braai op ons te wachten onder de sterrenhemel, super!

C5D6F02B-6A3C-49DB-B058-051A18363C43

21D968A7-20CE-4105-BFEA-9E158692D67F

98C8853B-CCD2-4585-9CF9-9DA2349427D8

2C76CEB4-E41D-4416-9317-C9C7C066B756

086C099E-FE60-4DF9-998D-39F47C620E08

289DEFD9-B163-4640-97DE-5B51F5A6B514A6A633C8-D259-47E2-A340-0D089F0AF7CD

1. Marja:
    19 september 2019
    Hé bah, René. Wat rot dat je ziek bent geworden. Hopelijk knap je snel op en kun je weer meedoen aan alle prachtige safari's. Beterschap 😘
  2. Corinne:
    19 september 2019
    Nou, inderdaad: wat ellendig, René. En nog wel op zo'n moment.. Voel je je nu weer ok? Gelukkig was er nog de sundowner. Met heerlijk Jungle Boek gezang! Haha, wat een heerlijk beeld. En man, man, man.. wat ziet het er allemaal weer prachtig uit. Marjolein, je foto's zijn toch wel echt spectaculair, hoor. De omgeving is natuurlijk erg fotogeniek, maar wat weet je het goed vast te leggen. Complimenten, echt professionele foto's! Geniet van de verdere safari-dagen, hopelijk met kalme spijsverteringsstelsels.
  3. Sasja:
    19 september 2019
    Bah, balen om ziek te zijn daar. Hopelijk gauw weer helemaal de oude. Fantastisch, 50 olifanten!! Ik heb ook even gezongen bij t zien van de foto met t kleintje... ☺️
    Have fun nog daar.
  4. Erna:
    19 september 2019
    Ach René, wat jammer. Ik hoop dat je weer snel beter bent.
    En ja, Marjolein; eigenlijk is hierboven alles al gezegd: het zijn prachtige foto’s. En het verhaal erbij was weer meebeleven.
    Nog veel plezier!
  5. Patricia:
    19 september 2019
    Hopelijk gaat het weer een stuk beter met René. Misschien was je alleen bij het ontbijt, omdat andere gasten ook niet lekker waren geworden van het eten de avond ervoor? Supergaaf weer hoeveel dieren jullie hebben gezien. Dat wordt een fotoboek van minimaal 300 pagina's, haha! ;-)
  6. Marieke en Teus:
    19 september 2019
    Fijn dat Rene weer dusdanig was opgeknapt dat hij 's middags nog een rondje kon doen. Jullie kunnen een prachtig wildlife fotoboek maken!
  7. Dorien:
    20 september 2019