Oost Etosha - Okanjima

19 september 2019 - Okonjima Nature Reserve, Namibië

Vanochtend lekker rustig wakker geworden in onze tent om vervolgens op pad te gaan. We verlaten Etosha en gaan verder zuidelijk. We overnachten vanavond in Okonjima, een stichting die zich richt op de katachtigen zoals de cheetah, luipaard en de leeuw. Omdat er veel vee in de buurt wordt gehouden hebben de lokale mensen nogal last van deze jagers met dito gevolgen waardoor de populatie steeds verder afneemt. Deze stichting vangt katachtigen op en laat ze vervolgens weer vrij in een gebied van 200km2 waar ze zelf kunnen jagen en leven. Bij aankomst is duidelijk dat ze weten waar ik werk. We krijgen een fantastische kamer, rondom enorme ramen dus vanuit ons bed kijken we zo uit over de vlakte. De kudu en zwijnen lopen zo voor ons bed langs.

8BC4ACE0-E5E8-4956-8D2D-8AE65EF1860F

We gaan gelijk mee op de middag safari. Omdat dit een groter resort is gaan we er vanuit dit keer met meer in de truck te zitten. Maar nee hoor, ze hebben een privé safari geregeld voor ons. De dieren hier leven vrij in het enorme grote gebied maar zijn wel voorzien van een tracker. Zo kunnen ze zo goed mogelijk onderzoek doen naar deze dieren en zorgen voor het voorbestaan. Met een antenne gaan we op zoek, piepjes geven aan of er iets in de buurt zit. De kans om iets te zien is vrij klein vanwege de enorme omvang van het park en het feit dat ze gewoonweg verstopt kunnen zitten ondanks de tracker.

Maar we hebben een hoofdprijs vanavond, we vinden een luipaard! De auto wordt geparkeerd en van een afstandje kijken we hoe hij heerlijk ligt te rollen, relaxen en slapen. En dan ineens zie ik iets bewegen, een hyena achter de struiken. De gids geeft aan dat dit goed nieuws is want waar een hyena is, daar is een prooi. De hyena is duidelijk aan het zoeken en komt langzaam aan steeds dichterbij. Zo dichtbij zelfs dat de gids alleen nog maar naar voren durft te kijken, we allemaal onze adem inhouden en ik gewoon ronduit een beetje bang ben. Er zit echt nog geen halve meter tussen en hij heeft duidelijk door dat we er zijn. Brrrrr, even spannend maar gelukkig heeft hij meer aandacht voor het zoeken van de andere prooi. Ineens heeft de luipaard door dat de hyena er is. Hij springt overeind, klimt onmiddellijk de boom in en direct zien we waarom. Zijn prooi, een gevangen zwijn, hangt in de boom! Hij begint onmiddellijk zijn prooi te verplaatsen en de hyana staat rustig naar boven te kijken tot zijn prakkie naar beneden valt. Met een hoop smerige geluiden wordt er flink gegeten en even later valt een heel deel van de inhoud van het zwijn naar beneden, recht op de rug van de hyana. Die schrikt zich een ongeluk en we moeten alledrie behoorlijk lachen. Wat hebben wij een mazzel dat we dit mogen zien!

A41A168F-066C-413D-93A4-D2B9D86767FF

4566E647-12EB-452B-888B-297944B46E0A

CE4D9503-4D89-4BC1-B5FC-7051E545CC79

1. Patricia:
    19 september 2019
    Holy moly (om in de woorden van Freek Vonk te spreken), die foto's van dat luipaard zijn echt fantastisch! En die kamer is ook niet verkeerd! ;-)
  2. Esther:
    19 september 2019
    Het blijft een dierenfeest bij jullie!!
  3. Erna:
    19 september 2019
    Als jullie weer thuis zijn, vinden jullie de dierentuinen een stuk minder mooi dan voorheen, vrees ik.
    Jullie zien toch echt wel heel veel hoor! Prachtig.
    En gelukkig lijkt René weer opgeknapt te zijn!
  4. Cees:
    20 september 2019
    Je zou er zo nog twee weken aan vast plakken toch 😉
  5. Marieke en Teus:
    20 september 2019
    Jullie komen toch wel terug !? Je moet je foto's naar National Geographic sturen. Zijn echtzo mooi!
  6. Dorien:
    20 september 2019
    Wat een schitterende foto s en verhalen.We hebben weer van jullie belevenissen mee mogen genieten,dank daarvoor.Nog een fijne dag en een goede thuisvlucht en lekker lang nagenieten! Groetjes van ons.
  7. Floor:
    21 september 2019
    Wat een mooie kamer en privé safari, zouden ze dat echt doen vanwege je werk?
    En is die halve meter tussen jullie en die hyena niet wat overdreven? 😊
  8. Marjolein en René:
    21 september 2019
    Nope, niet overdreven. Hij schuurde met zijn kont tegen de auto maar toen durfde we geen foto meer te nemen natuurlijk. Inclusief de gids, adem in.
  9. Floor:
    22 september 2019