Hluhluwe-Imfolozi Park

1 oktober 2022 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Kruger, move over! Hluhluwe wint het ruimschoots qua landschap en het zien van neushoorns. Om 04.15 gaat de wekker want we hebben vandaag een gamedrive op het programma staan. We worden opgehaald door de jeep met gids en blijken de enige twee te zijn die vandaag met hem meegaan. Het is ongeveer een uur rijden naar de entree van het park en in een open jeep is dat best fris. Dus we zijn erg blij met onze vesten en dekens die van de chauffeur kregen. Eenmaal aangekomen bij het park gaan alle flappen open en gaan we op zoek naar de Big 5. Binnen een paar minuten vliegen de oh’s en ah’s door de jeep want wat een prachtig park is dit! Anders dan Kruger is dit veel heuvelachtiger, bijna bergachtig, met daardoor prachtige vergezichten en het maakt het spotten ook nog eens makkelijker. Daarnaast is het ook veel groener en loopt er een mooie rivier door het park wat voor een nog mooier beeld zorgt. Hluhluwe is het oudste wildpark van Afrika en ook dit park bestrijkt een enorm gebied van vele duizenden kilometers.

Waar Kruger meer bekend staat om de grotere populatie van grote katachtigen als de leeuw, luipaard en cheetah heb je in dit park meer kans om de witte neushoorn te spotten. Nou, en dat is gelukt vandaag, over de hele dag spotten we meer dan 20 witte neushoorns inclusief kalfjes. Sommige wat verder weg, andere dicht naast de jeep, ge-wel-dig! De gids praat honderduit over het park en alle dieren maar ook over het leven in Afrika, ontzettend leuk en leerzaam. We zien giraffen, zebra’s, buffels, impala’s, kudu’s, olifanten, vele soorten vogels en heel veel neushoorns. Je vergeet bijna dat deze dieren met uitsterven bedreigd worden, door het stropen, zo veel zien we ze. We leren dat buiten de neushoorns, waarvan de hoorns in het buitenland gewild zijn voor het maken van (niet werkende) medicijnen tegen kanker, er inmiddels ook een markt voor het stropen van gieren is ontstaan. Omdat de gier ontzettend goede ogen heeft en tot wel een kilometer ver kan kijken gelooft men in sommige landen dat je door medicijnen te maken van dit dier je betere ogen krijgt, we zijn er maar stil van.

Om een uur of acht, we zijn al dik drie uur onderweg, krijgen we een lekker ontbijt met broodjes, koffie, thee, yogurt en fruit voordat we onze weg weer verder vervolgen. We blijven neushoorns tegenkomen, soms zelfs in grotere groepen van zes bij elkaar. We stoppen bij een waterhole waar je alleen kan komen via een wandeltunnel. Ofwel, een kleine gemaakte gang afgesloten met sterke doeken waardoor je afgeschermd bent van eventuele grote dieren. Je komt uit bij een spotters huisje en hier zien we nog een grote leguaan en een familie Pumba’s, wrattenzwijnen. En ondertussen slingeren we verder de bergen in en hebben we het meest mooie uitzicht over dit mooie park.

Onze gids verteld dat ze naast de Big 5 ook de Ugly 5 hebben waaronder bijvoorbeeld de baviaan, wrattenzwijn, gieren en de gnoe vallen. Deze vier spotten we allemaal. Bij de rivier zien we weer buffels, een krokodil, grote roofvogels en gieren, we kijken echt onze ogen uit hier en genieten van alle verhalen die de gids ons verteld. Rond 12 uur is het tijd voor lunch en stoppen we bij een picknickplaats waar de braai (bbq) wordt aangestoken, naast vlees zijn er salades en broodjes mee voor weeshuis dus we genieten van een heerlijke lunch. Daarbuiten zijn we druk met het wegjagen van aapjes want die zijn ook uit op een lekker maaltje. Inmiddels zijn we al bijna acht uur onderweg en dus zit onze dag er bijna op en rijden we terug naar de uitgang. Onze gids besluit nog een klein rondje te rijden naar een waterhole en we zien wat impala’s staan. De gids verteld er nog wat over en rijdt heel langzaam door om vervolgens heel gauw weer te stoppen want op twee meter van de auto staat vervolgens een mannetjes olifant rustig zijn eigen ontbijt aan struiken naar binnen te werken. Blijft bijzonder hoe geruisloos deze enorme dieren zijn!

Om drie uur zijn we terug bij onze guesthouse en springen we weer in de auto om nog even bij het plaatselijke strand te kijken. Prachtige woeste golven en ook hier weer walvissen in de verte. De rest van de middag komen we even lekker bij op ons balkon en herbeleven deze fantastische dag nog even. We eten weer in het dorp voordat om een uur of tien onze ogen het echt te zwaar krijgen en we ons bed in duiken.

1. Cor & Cora:
    2 oktober 2022
    Wat een mooie belevenissen weer vandaag.
    Na zoveel mooie indrukken en zo vroeg opstaan zijn jullie echt wel weer aan een beetje nachtrust toe.