Lake Louise - Jasper

9 september 2016 - Jasper Nationaal Park, Canada

Hoe krijg je ijs van de autoruit af? Precies, met een krabber. En laat die nou net niet in onze mooie huurauto liggen. Daar staan we dan, vroeg in de ochtend, te wachten tot de verwarming onze ruiten heeft ontdooid voordat we op pad kunnen. Het zonnetje komt nog niet achter de hoge bergtoppen vandaan en het is heel koud! Voordat we op pad gaan naar de gletsjer maken we nog eenmaal een stop bij Lake Louise. Het meer is één grote spiegel want er staat nog geen zuchtje wind. En omdat het nog vroeg is zijn er nog amper mensen dus kunnen we in alle rust kijken en genieten.

In een kleine twee uur rijden we vervolgens naar de verzamelplaats voor een bezoek aan de gletsjer. De route er naartoe is al fantastisch. Langs alle hoge besneeuwde toppen met gletsjers, rivieren en heel veel groen. We draaien de laatste bocht om en kijken zo uit op de Athabasca gletsjer met daarboven de Colombia Icefields. Vanaf de weg is het al een imposant gezicht. We parkeren op de parkeerplaats en lopen naar het bezoekerscentrum wanneer we een grote klap achter ons horen. Het lijkt op heel hard onweer maar wanneer we kijken zien we een enorm blok ijs en sneeuw naar beneden storten zo de berg af, een lawine!! Wat een mazzel hebben wij. We zijn zo mooi op tijd dat we eenmaal binnen gelijk door mogen lopen. Een paar minuten later stappen we in de speciale trucks die ons de gletsjer op gaat brengen. Een enorm grote truck met nog grotere banden die een topsnelheid van wel vijftien kilometer per uur haalt! De truck rijdt via een speciaal aangelegde route over grote stenen door een grote poel met smeltwater zodat de banden schoon worden en er geen achtergebleven steen de gletsjer kan beschadigen. En dan staan we midden op de gletsjer waar het, met dank aan de straffe wind, steenkoud is! Een rare wetenschap dat we midden op een laag van 265 meter (!!) dik ijs staan en dat ieder jaar ook deze gletsjer kleiner en kleiner aan het worden is. Wat een bijzondere ervaring, ook al is het behoorlijk toeristisch! En dan begint het tweede gedeelte van ons programma, de Glacier Skywalk. René kijkt er al de hele ochtend naar uit. Boven de afgrond hebben ze een stalen constructie in de berg geplaatst met een glazen vloer waar je dus uiteraard overheen kunt lopen. Bij de ingang krijg je een audio set mee en krijg je onderweg nog wat extra informatie over de gletsjers, de dieren die hier leven en de bouw van de constructie. Wanneer we aankomen bij de glazen plaat kun je eerst nog door het midden naar beneden, de afgrond in, kijken. Ik loop vervolgens snel de plaat op met René op mijn hielen! Als ik vervolgens toch opmerk dat het geheel beweegt wordt het René te heet onder de voeten en hij racet naar het einde van de plaat. Om vervolgens gauw weer om te keren als ik hem kom vertellen dat er toch echt een Mountain Goat (Aziatische Antilope) op de klif loopt!

Halverwege de middag rijden we door naar Jasper waar we twee nachten zullen blijven. Onderweg stoppen we nog een aantal keer op de prachtige route. En ja hoor, eindelijk spotten we ze, de 'Bighorn Sheep'! Grappig detail is dat eigenlijk alleen de volgroeide mannen echte 'big horns' hebben. De vrouwtjes met hun kleinere horens zijn echter ook net zo leuk natuurlijk. Aangekomen in ons hotel boeken we nog een wildlife Tour omdat we graag nog wat meer van de dieren willen zien. We worden opgehaald bij ons hotel en in drie uur worden we rond gereden op zoek naar de dieren die hier leven. We hebben een klein groepje met maar zes mensen dus dat is super relaxed. De gids is super enthousiast en door het kleine groepje kunnen we lekker veel vragen stellen. En weer hebben we veel geluk want we spotten; meerdere Elk (soort herten) harems, Bighorn sheep, Bald Eagle en wederom een zwarte beer! Wat een dag! Moe maar voldaan kruipen we ons bed in!