Lake Louise

8 september 2016 - Lake Louise, Canada

Brrrrrrr koud!! Vijf graden geeft de thermometer aan vanochtend en de gevoelstemperatuur is nul graden. Dus warm gekleed gaan we gauw op pad. Eerst met de kabelbaan naar de top van de Mount Whitehorn, op 2100 meter. We mogen kiezen uit een gondel (dicht bakje) of een stoeltjeslift. Ik kijk René eens aan en die voelt de bui al hangen dat ik wel wil kiezen voor de stoeltjeslift. Vijf minuten later zijn we, in de stoeltjeslift uiteraard, op weg naar boven. Het is nog behoorlijk bewolkt en voordat we er erg in hebben begint het te spetteren. Althans, dat dacht ik maar nee hoor, het begint te sneeuwen!! Vlak onder de grens van de eeuwige sneeuw bereiken we het eindpunt van de lift. Vanaf daar lopen we naar een uitzichtpunt en hebben we een fenomenaal uitzicht over de besneeuwde Rocky Mountains. In de verte zien we het groene Lake Louise al liggen. We hoopten hierboven nog wat te kunnen wandelen maar vanwege de beren, wolven, poema's en wolven die hier leven mag je dat alleen wanneer je met vier personen bent. We zijn echter vroeg en het is dan ook nog rustig op de top dus we kunnen niet aanhaken. Na het informatiecentrum gaan we dan ook weer naar beneden en tot mijn verbazing zegt René; met de stoeltjeslift graag!

We gaan op pad naar Lake Louise. Het komt even met bakken uit de lucht dus we wachten in de auto op de parkeerplaats even af tot het ergste voorbij is. In de verte zien we blauwe lucht dus het is een kwestie van afwachten. Wanneer het beter wordt springen we uit de auto en gaan op pad. Een klein stukje lopen verder geloof ik mijn ogen niet. Een knalgroen meer omringd door hoge, besneeuwde, bergtoppen. Het begint weer te regenen dus we besluiten een bakje koffie en thee te drinken in het enige hotel aan dit meer, het Fairmont Chateau Hotel. Nog voor we de koffie en thee op hebben schijnt buiten de zon en is het groene meer nog groener geworden. Het is behoorlijk druk met toeristen dus we besluiten een wandeling naar een uitzichtpunt te maken. Een hele goede keus blijkt want een half uur later staan we, na een behoorlijk pittige klim de berg op, met zijn tweeën op een hoog uitzichtpunt op dit prachtige meer te kijken. Het is hier onbeschrijflijk mooi, geen foto die dit kan overbrengen!

We gaan verder naar het nabij gelegen Lake Moraine. Ook dit meer is, net als Lake Louise, felgekleurd. Ook hier klimmen we weer gauw naar een hoger gelegen punt voor een mooi uitzicht op dit prachtige meer. Ten opzichte van Lake Louise is dit meer duidelijk een stuk blauwer. Zoals al eerder geschreven krijgen deze meren de mooie kleuren doordat het heldere smeltwater vermengd met heel fijn gruis wat het meeneemt vanaf de berg. Wat ook opvalt bij Lake Moraine is dat het door de wind een stuk kouder is dan dat het net bij Lake Louise was. Het weer in de Rocky Mountains kan binnen een kwartier enorm snel veranderen en dat merken we dan ook duidelijk. We besluiten terug te gaan naar Lake Louise om daar nog wat wandelingen te maken. We kiezen voor een langere trip helemaal om het meer heen waar je uitkomt bij het punt waar het water vanuit de bergen het meer inloopt. Eenmaal daar aangekomen spotten we allereerst een Pika, een soort grote versie van de hamster met hele grappige grote oortjes. Wanneer we verder lopen zien we het kraakheldere smeltwater van de berg afkomen en in de stroom naar het meer toe vermengen met een gruis waardoor het snel troebel wordt en wat dus uiteindelijk in het meer voor de mooie kleur zorgt. Tegen de tijd dat we terug gewandeld zijn is het al behoorlijk laat dus we eten een hapje en gaan ons voorbereiden op morgen, we gaan een gletsjer (Columbia Icefield) op!

1. Patricia:
    9 september 2016
    Wat grappig, wij zagen onze eerste Pika ook bij die wandeling aan het einde van Lake Louise! Geweldig mooi die meren. Lake Moraine is ook een juweeltje! Veel plezier nog!