Banff - Lake Louise

7 september 2016 - Lake Louise, Canada

'You've got shingles my dear'; René en ik kijken elkaar nog eens schaapachtig aan maar met dank aan Google weten we nu dat de arts gordelroos bedoeld. Een blik en ze wist dat de grote, pijnlijke blaren op mijn hoofd, oor en nek deze diagnose moest hebben. Binnen een half uur en 250 dollar armer sta ik dan ook met recepten voor een antibioticakuur en spierverslappers/pijnstillers (om beter te slapen) weer buiten! Dus nu hopen dat de pijn, jeuk en blaren snel zullen afnemen. Voor nu, paracetamol erin en hup, gauw Banff in want er is hier zoveel te doen!

Allereerst gaan we met de Banff Gondola. Een kabelbaan net buiten het stadje die naar de top van de Sulphur berg gaat op 2256 meter hoogte. Na een, voor René zenuwslopende, rit van ruim acht minuten staan we op de top. Vanaf hier hebben we een waanzinnig uitzicht op de Rocky Mountains en de het stadje in de vallei. Hier vindt je ook een wandeling over een houten pad met heel veel traptreden naar een nog hoger gelegen punt waarbij je alle kanten op kunt kijken. Ondanks wat bewolking is het uitzicht alsnog spectaculair. In de verte zien we het Minnewanka meer liggen, waar we aan het einde van de middag een boottocht over gaan maken. Het water is blauw/groen wat komt doordat het smeltwater is wat onderweg allerlei mineralen meeneemt en voor de mooie kleur zorgt.

Na een goede twee uur dalen we weer af naar de vallei. Het is inmiddels wat gaan waaien, dus we wapperen op grote hoogte lekker heen en weer met een 'dolenthousiaste' René tot gevolg! Eenmaal beneden gaan we gauw op pad naar het 'Cave and Basin National historic site'. Hier zijn meerdere warmwaterbronnen te vinden waarvan eentje er zich ondergronds bevind. Opvallend is meteen de enorme geur van rotte eieren, oftewel zwavel! Juk! In deze bronnen leven vele soorten bijzondere bacteriën en een bepaalde slakkensoort die alleen hier voorkomt. Een wonder op zich hoe deze beestjes in dit warme water overleven. We maken ook hier weer een wandeling langs de bronnen voordat we op pad gaan naar de Johnston Canyon watervallen. Via een prachtige route tussen de bossen rijden we hier naartoe. We komen helemaal niemand tegen dus we verheugen ons al stiekem een beetje op een rustige wandeling. Als we in de buurt komen van de parkeerplaats staan er overal in de greppels auto's geparkeerd en blijkt de parkeerplaats uit te puilen. Even later zien we waarom, want op een reclamebord bij het koffiezaakje zien we dat dit de meest populaire wandeling van Banff is. Bussen vol mensen worden er letterlijk uitgeladen. We besluiten dan maar op ons tempo (lees: snel) naar de watervallen te lopen om daarna richting de boot te rijden. Op het groen/blauwe meer stappen we aan boord van een overdekt bootje waar we in een uur over het meer varen en onderweg voorzien worden van de nodige info over de flora en fauna. De gids weet ons te vertellen dat, ook al zei een meneer ter plaatse dat het een 'gewone' zwarte beer was, de beer die we in Waterton hebben gezien toch echt een grizzlybeer is geweest! We eten een hapje in het leuke centrum en maken ons klaar voor nog een dag Banff!

Al op tijd uit de veren voor een dagje Banff! Helaas heb ik slecht geslapen van de pijnlijke blaren en René heeft daardoor ook niet een al te beste nacht gehad. Toch maken we een aantal mooie wandelingen door het park. De natuur is hier fantastisch mooi! We zien weer mooie watervallen en rijden via een prachtige route met mooie uitzichten verder richting Lake Louise waar we ook weer twee nachten zullen blijven. We maken nog een laatste mooie wandeling en hopen op herten, wapitis of een moose (eland) maar helaas komen we niet verder als een (ook mooi) specht! Op weg naar ons volgende hotel worden ook met enige regelmaat veel dieren gespot maar we spotten niets. Overvallen door de slaap die we vannacht hebben gemist besluiten we vanmiddag maar even rustig aan te doen. We checken dan ook rond vier uur al bij het hotel in en ik slaap nog even wat bij. Morgen gaan we op pad naar het bekende groene meer, Lake Louise!

1. Puck:
    8 september 2016
    Oh nee Marjolein wat rot die gordelroos. Kun je veel last van hebben. Hopelijk werkt het paardenmiddel en kun je weer optimaal genieten. Beterschap daar en nog veel plezier!
  2. Dorien:
    8 september 2016
    Marjolein,wat maak je toch een schitterende foto s,genieten hoor! We hopen dat de pijn wat is gezakt,gordelroos is echt heel vervelend en pijnlijk,,in iedergeval dat het s nachts wat beter gaat voor jullie en dat het lukt dan overdag volop te genieten en dat lukt jullie aardig zo te lezen,gelukkig maar. Liefs van ons.