Dieren spotten!

22 september 2022 - Marloth Park, Zuid-Afrika

De wekker gaat al vroeg en om 06.00 uur zitten we in de auto en stormen we de poort uit, gauw het park in! Waar de temperatuur gisteren niet boven de 20 graden uitkwam is het vandaag weer als vanouds 30 graden en schijnt de zon. We rijden weer diverse mooie routes door het park. Het principe is hier hetzelfde als overal; als je iets ziet blijf je stilstaan om te kijken. Dus zie je één of meerdere auto’s staan dan weet je dat er iets gezien is. Ook wordt je door voorbijgangers vaak gewaarschuwd waar er wat te zien is.

We zijn net een uur onderweg als we ineens vlak naast de weg drie hyena’s zien slapen in het gras. Ze draaien even hun kop om maar ploffen vervolgens gauw weer neer. Nog een stuk verder zien we een grotere groep auto’s staan, daar is wat te zien! We komen langzaam dichterbij en zien een karkas van een giraf liggen die door minstens tien hyena’s wordt opgepeuzeld, er minimaal het dubbele aantal gieren omheen zit te wachten voor wat overblijft. Zodra we de ramen opendoen horen we het welbekende geluid van krakend vlees en botten, dat vergeet je echt nooit meer als je dat eenmaal gehoord hebt. De hyena’s vechten om het beste plekje en maken dus ook ruzie met elkaar met de nodige herrie. Ze jagen de gieren gauw weg en beschermen hun portie. De giraf is een aantal dagen geleden door een groep leeuwen aangevallen dus er is aardig wat van opgepeuzeld inmiddels. En dan ineens horen we gegrom en weten alle gieren en hyena’s niet hoe snel ze weg moeten komen. Een mannetjes leeuw komt aangelopen om nog even bij zijn vangst te kijken. Bijzonder om te zien hoe één leeuw ervoor zorgt dat tien hyena’s zich zo snel uit de voeten maken. Helaas heeft de auto achter ons autopech en probeert de ongelukkige bestuurder met zijn voet uit de deur de auto naar achteren te verplaatsen en daar schrikt de leeuw van en verdwijnt dus heel snel weer. De hyena’s en gieren nemen het meteen weer over, wel horen we een aantal leeuwen grommen en zodra ze dat doen springen de hyena’s gauw op maar de leeuw of leeuwen zien we niet meer.

We rijden door, zien een stilstaande auto en vragen waar ze iets zien. Er ligt een luipaard boven op de rots te slapen. Die hadden we dus nooit gezien als we het niet gevraagd hadden. Ondanks de print op zijn lijf valt hij toch goed weg tussen de bomen en stenen. We nemen ook een kijkje in de twee zuidelijkere lodges, Lower Sabie en Crocodile Bridge, omdat ik hier vanuit mijn werk ook veel mee te maken heb en dus even met eigen ogen de verschillen wil zien. De rest van de dag rijden we door en zien enorm veel dieren, hoe zuidelijker we in het park komen hoe meer waterholes er te vinden zien. En in deze waterholes zijn heel veel krokodillen en nijlpaarden te vinden. Hilarisch aan de laatste is dat je soms een surfende vogel lijkt te zien maar deze zit dan op de rug van een nijlpaard zit en lift dus mee.

Halverwege de dag gaan we door naar onze nieuwe overnachting omdat we hier ook een gamedrive hebben staan. Dit verblijf bevindt zich ook weer in een park; Marloth Park. Dus wederom een toegangspoort waar we ons aanmelden en een permit krijgen voordat we door mogen. Het kleine plaatsje heeft allerlei kleinschalige woningen en lodges waar wij er ook zo eentje van hebben. Wij verblijven in echt een prachtig boutique hotel met een aantal kamers en mooie tuin met zwembad. Onze kamer heeft zelfs een gigantisch bubbelbad. We checken gauw in en horen dat ze ons al eerder hadden verwacht voor de gamedrive, de chauffeur stond al twee uur op ons te wachten. Helaas hadden we geen tijd ontvangen en dachten we dat het een gamedrive met zonsondergang was dus dat ging niet helemaal goed. Dus we pakken gauw ons vest mee en springen in de safariwagen die vervolgens weer terugrijdt naar Kruger Park. Met een ranger is altijd leuk want ze vertellen een hoop leuke weetjes en weten ook goed waar de dieren zich bevinden. En dus staan we een half uur later tegenover vier mannetjes leeuwen die liggen te relaxen, wauw!!

We zien de prachtige zonsondergang vanuit de safarwagen en rijden vervolgens terug. We eten in een restaurant vlakbij. En dan, we zijn het al bijna gewend, valt alle stroom weer uit en zitten we weer in het donker. Gauw slapen dan maar! Ons avontuur in Kruger zit er nu op, morgen reizen we echt door. Stiekem hadden we hier nog wel een extra nachtje willen doorbrengen, we vonden het helemaal fantastisch!

1. Patricia en Raymond:
    23 september 2022
    Wat gaaf weer zeg! Al die prachtige dieren!
  2. Cor & Cora:
    23 september 2022
    Alweer zo'n mooie dag! En nu met lekkere temperaturen en een vrolijke zon erbij.
    Wat een dieren hebben jullie gezien zeg, zo mooi om dat mee te maken. Kan me voorstellen dat jullie nog wel een nachtje hadden willen blijven.
    Het is echt genieten van jullie reisverhalen!