Mozambique

28 september 2022 - Ponta do Ouro, Mozambique

Gistermiddag hebben even heerlijk relaxt gedaan en op het strand en in onze hangmat doorgebracht. Heerlijk om na vele vroege en volle dagen ook even te ontspannen. In de avond hebben we een bezoek aan de markt op het programma staan en aansluitend eten we bij een lokale familie. Als het donker is worden we opgehaald en afgezet bij de markt en mogen we even lekker struinen. De mensen zijn ontzettend lief en blij dat je er bent. Het is er best druk want de lokale mensen doen hier na het werk ook hun boodschappen of komen een drankje doen in het lokale café. We hebben gelijk het gevoel: dit is Afrika! De winkeltjes zijn vaak klein en propvol met allerlei koopwaar. Geen enkele structuur in aan te brengen, ze verkopen alles. Van toiletbrillen, ventilatoren en body-crème, alles bij elkaar in één winkel.

Dan vinden we onze eet plek van vanavond, Mama Ellis. Kleinzoon Hilton wacht ons op want oma staat al in de keuken voor ons te koken. Er staat vier tafeltjes en als je een drankje besteld wordt dat verderop op de markt gauw voor je gehaald, te leuk! Ik bestel de lokale specialiteit R & R (Rum met frambozen frisdrank) en krijg vervolgens een hele fles rum die weer uit een zaakje verderop komt. Mama Ellis komt ons even snel begroeten uit de keuken, een kleine en vlotte oudere dame die helemaal blij is met onze komst. Geen woord Engels natuurlijk dus met mijn zeer gebrekkige Portugees en veel handgebaren maken we er wat van. Even later staat ons eten op tafel, salade, pap met zelfgemaakte dressing van kokos, noten en spinazie en de specialiteit van Mama Ellis; kip. Een halve kip per persoon, dit krijgen we nooit op! Het eten is fantastisch en des te leuker dat je echt tussen de lokale bevolking bent en eet en ondertussen dus ook nog alle bedrijvigheid om je heen ziet.

Natuurlijk na het eten even op de foto met Mama Ellis en met dikke knuffels worden we uitgezwaaid en vervolgen we nog even onze verkenning over de markt en langs de winkels. Zo leuk dat je hier, anders dan in Zuid-Afrika, gewoon op dit soort plekken in het donker kunt rondwandelen. We lopen dan ook nog even langs de lokale ijszaak waar we de eigenaar van ons resort treffen en haar op ijs trakteren aangezien ze morgen jarig is, voordat we terug naar onze hangmat gaan. Wat zijn we blij dat we deze avond zo hebben gedaan!

Op verzoek van het resort gaan we vanochtend nog een keer mee op een (andere) boottocht. Ze willen graag delen in mijn ervaringen en die ze al van klanten hebben gehad. Wat een vervelende baan heb ik toch ;-)

Deze tocht is meer gericht op onderzoek en behoud van de diersoorten die hier in het gebied leven maar ook hier ga je zwemmen met dolfijnen en op zoek naar de walvissen op een Zodiac boot. Ze vertrekken alleen iets vroeger in de ochtend en dus staat de wekker vanochtend om 04.45 uur. Nog voor zes uur zitten we met een kleine groep weer in een zodiac boot en gaan we op pad. We vinden bijna direct de dolfijnen. Anders dan gisteren plonsen we niet gelijk het water in maar wordt er eerst gekeken en notities gemaakt en verteld ze welke dieren ze herkend. Dan mogen we voorzichtig het water in. De gids heeft al uitgelegd dat de dieren haar herkennen en dus meer interactie met haar hebben dus ik blijf bij haar in de buurt. En nog beter als gisteren, ook met dank aan het nog mooiere weer, zwemmen de dolfijnen vlak langs, komen met hun buik naar boven weer voorbij en proberen echt een beetje te spelen. Super super leuk!! Na wederom een onflatteuze terugkomst op de boot varen we verder naar diepere wateren in de hoop op de zogenoemde spinner dolfijnen. Deze hebben deze naam omdat als ze uit het water springen ze een ronddraaiende beweging maken. Ze zien deze dolfijnen zeker niet altijd dus het is even spannend maar na even zoeken dobberen we tussen een gigantische groep van deze dolfijnen rond. Ze hebben een heel andere vorm, zijn kleiner en hebben een mooie grijze band op hun lijf. En niet te vergeten, ze maken hele grappige rondjes als ze uit het water komen om te spelen! Na nog walvissen te hebben gespot en ze flink hebben zien springen gaan we terug. Wat een gave ervaring weer!! Nog voor 09.00 uur zitten we aan het ontbijt en genieten we de rest van de dag lekker van het prachtige strand hier. Leuke is dat de honden al met ons meelopen naar het strand, het resort vangt namelijk geredde honden en katten op en deze beestjes lopen dan ook lekker rond het dorp en met je mee. Ook vanavond gaan we op pad in het dorpje en eten we bij een leuk restaurant. Mozambique, om aan het strand even te ontspannen, echt een aanrader!

1. Cor & Cora:
    1 oktober 2022
    We genieten van jullie mooie verhalen en foto’s!