Osoyoos - Rossland

30 augustus 2016 - Rossland, Canada

Het mooie weer reist met ons mee, al bijna een week hebben we prachtig warm weer en lopen we eigenlijk non-stop in onze korte broeken. Vandaag gaat de teller ook weer richting de 30 graden maar in Vancouver, waar we begonnen, is het nu 16 graden en regent het! Aangezien we 10 graden lager hadden ingeschat tijdens deze reis is dit een heel fijn cadeautje. We stellen de navigatie in naar een uitgezocht lokaal restaurant voor ontbijt, althans dat pogen we want de navigatie doet niet helemaal wat we willen. Een adres instellen is een vak apart. Eenmaal onderweg valt ons oog op een IHOP restaurant (International House Of Pancakes) en het uitgekozen restaurant wordt dan ook door mij, als grote pannenkoek liefhebber, heel snel vervangen! Met dank aan de WiFi en internet blijkt onze navigatie toch niet zo kapot, je kunt hem alleen niet tijdens het rijden instellen want je ogen horen op de weg in plaats van op het scherm!

We gaan op pad naar Bridal Veil Falls! De file, waar we naar het restaurant toe al een stukje van meekregen, is uitgegroeid tot een complete wegafsluiting en het resultaat is dat alle binnenwegen ook helemaal muurvast staan. We raken enorm veel tijd kwijt maar bereiken uiteindelijk toch de eindbestemming. Schoenen aan en via het wandelpad op weg. Een kwartier later staan we naar een mooie en enorm hoge waterval te kijken! Op de route ligt het EC Manning Provincial Park, een bosrijk en bergachtig natuurgebied met veel rivieren. Ik zie een bord met 'Valley View' waar we besluiten heen te rijden. Het is 8 kilometer rijden maar het bord zei er niet bij dat dit ongeveer 8 kilometer omhoog is en dat er behoorlijke steile afgronden zijn. Op de passagiersstoel wordt René acuut onrustig en hoor ik 'waar zijn we nu weer aan begonnen'. Eenmaal boven is hij het gauw vergeten want het is een waanzinnig mooi uitzicht op besneeuwde (klein beetje nog) bergtoppen en diepe groene valleien. Er lopen hier veel grondeekhoorns en zogenoemde chipmunks, een kleiner broertje van de eekhoorn. We rijden terug naar beneden en vervolgen onze route naar Osoyoos. De temperatuur meter loopt steeds verder op en tikt de 33 graden aan; het landschap verandert dan ook van groen naar geel en een stuk minder bomen. We komen in een vallei met een klein plaatsje met heel veel fruitgaarden en zover als we kijken worden druiven, perziken, appels en bessen geteeld. We stoppen bij Spotted Lake, een meer welke vele mineralen bevat en door de lokale inheemse bevolking als heilig en genezend wordt gezien. In de zomer verdampt het meer grotendeels en blijven er kleine meertjes naast elkaar over, een bijzonder gezicht. Vroeg in de avond komen we aan bij ons hotel en hebben een kamer direct aan het Osoyoos meer gelegen, wat een top uitzicht!

We vertrekken vandaag naar Rossland, een relatief korte afstand van maar 2,5 uur rijden. Het leuke in dit gedeelte van Canada is dat er door de bergen maar één weg loopt, we volgen de zogenoemde Crowsnest highway de komende 160 kilometer, de navigatie heeft een vrije dag! Langzaam verlaten we weer een beetje het woestijnachtige gebied en wordt het weer groener en vooral bosrijker. Het mooie hier is dat er om de volgende bocht zomaar ineens een prachtig groot meer, omringd door bergen, kan liggen. Al vroeg in de middag rijden we Rossland binnen en checken we in bij een mooi vijfsterren hotel met dito uitzicht op de bergen! We maken eerst een korte wandeling door het stadje, of eigenlijk dorpje, want het is piep en piepklein. Er is één hoofdstraat waar je in tien minuten door loopt en vervolgens sta je weer midden in de bossen. Gelukkig staat dit gebied bekend om de vele wandel- en mountainbikepaden en we zoeken daarom een mooie route uit en gaan op pad. We hebben nog geen belletjes voor aan de tassen weten te scoren dus ik loop toch door de bossen met lichtelijke 'berenzenuwen'. Tweeënhalf uur later, en vele heuveltjes, bospaden en een mooi meer (en geen beren) zijn we weer terug bij het startpunt! Op naar het enige (nou oké, bijna enige) restaurant voor een hapje en drankje. Morgen gaan we richting Revelstoke en komen de Rocky Mountains in zicht!

1. Erna:
    31 augustus 2016
    Tja, het wordt eentonig, maar het is weer een prachtig reisverhaal en fantastische foto's. Dat jullie veel plezier beleven en veel moois zien, hoeven jullie niet te zeggen. Dat lees en zie je zo wel! Fijn voor jullie. Ga vooral zo door, uiteraard voor jullie zelf
  2. Dorien:
    31 augustus 2016
    Wat een mooie foto s weer,fijn dat jullie zulk mooi weer hebben!
  3. Floor:
    31 augustus 2016
    Gaaf zeg Rossland, hadden jullie een hotel nabij het Kremlin?
  4. Cor & Cora:
    31 augustus 2016
    Iedere keer als ik weer een nieuw reisverhaal krijg geniet ik weer volop.
    De manier waarop jullie alles zo mooi hebben geschreven maakt het helemaal een genot om te lezen.
    En dan die prachtige foto's erbij..
    Genieten jullie maar mooi verder van jullie welverdiende vakantie.
    Ik wacht jullie volgende reisverhaal weer af.
  5. Olga:
    1 september 2016
    ik zit weer te genieten van jullie mooie verhalen en foto's geweldig!!
  6. Puck:
    6 september 2016
    Wat een verschil in klimaat zeg had ik niet verwacht in deze tijd. Leuk geschreven hoor en de foto's tsja die zijn natuurlijk geweldig