Rossland - Revelstoke

1 september 2016 - Revelstoke, Canada

Na precies acht dagen rondrijden door Canada hebben we inmiddels al ruim 2000 kilometer afgelegd. Dat is uiteraard inclusief alle routes van en naar de bezienswaardigheden en weer terug! En toch hebben we allebei het gevoel dat we een relaxte reis maken, alles loopt soepel en we genieten vooral enorm van alles! Hoogste tijd ook voor een aantal leuke weetjes over Canada. In Nederland wonen maar liefst 408 inwoners per vierkante kilometer, in de Verenigde Staten zijn dat er nog maar 37 per vierkante kilometer en in Canada zijn dat er slechts 3,5 per vierkante kilometer. En dan na te gaan dat Canada, op Rusland na, qua oppervlakte het grootste land ter wereld is. En dat merken we onderweg ook weer als we vandaag naar Revelstoke vertrekken. Uitgestrekte berggebieden met kilometers zonder huizen, dorpjes of andere tekenen van bewoond gebied. Net zoals in de Verenigde Staten kunnen we hier kilometers rijden zonder een tegenligger of voorganger te zien rijden. Vandaag rijden we parallel aan de Columbia rivier richting Revelstoke. Volgende weetje, na de welbekende Mississippi rivier is de Columbia rivier de grootste rivier in Noord-Amerika met een lengte van 2045 kilometer! Extra leuk is dat we deze rivier vandaag per ferry gaan oversteken, dit is namelijk de snelste route. En een leuke route ook! Met een soort van grote pont, waar behoorlijk veel auto's op gaan maken we in een half uur de oversteek. Prachtig tussen de besneeuwde bergtoppen!

Na ingecheckt te hebben in ons hotel besluiten we eerst met een kabelbaan de berg op te gaan voor een mooi uitzicht op de vallei van Revelstoke. René is al helemaal in zijn nopjes want hij heeft al gezien dat je weer naar beneden kan met een monorail rodelbaan, een rodelbaan op een ronde pijp. Dus hop, met de gondel naar boven (gezien de hoogte is René hier toch minder enthousiast) voor een prachtig uitzicht. We wandelen een klein stukje op de top en gaan vervolgens richting 'the Pipe'. We krijgen wat instructies en we lachen wat om het geschreeuw wat we van de berg horen komen. Drie minuten later snap ik waarom, dit gaat zo hard!! Hard lachend komen we beneden en gaan we verder op pad naar Mount Revelstoke National Park. Gelukkig hebben we net de zogenoemde 'Bear Bells', een soort hippe koeienbellen voor aan je tas/kleding zodat de beren je horen aankomen, gekocht. En ze blijken hier nodig want voor we onze wandeling beginnen op de top van Mount Revelstoke zien we afgesloten wegen met grote borden dat er een grizzly gespot is en de weg daarom gesloten is. Er staan ook bij de wandelpaden extra waarschuwingsborden buiten de standaard borden dat je in berengebied bent. Met onze bellen weten we hem te ontwijken.

Vanochtend vroeg op pad naar Glacier National Park, niet te verwarren met het park met dezelfde naam wat in Amerika ligt. Zoals de naam al doet vermoeden zijn er in dit park gletsjers te vinden, behoorlijk veel zelfs. In het park zijn twintig wandelroutes te vinden, van makkelijk tot extreem moeilijk. De meeste vallen in deze laatste categorie omdat je dan echt richting de gletsjers gaat hiken. Dit zijn wandelingen waar je minimaal een dag voor moet uittrekken (voor de meest extreme zelfs vier!). Een aantal andere wandelingen, minder moeilijk, vallen voor ons ook af omdat je met een groep van minimaal vier moet lopen in verband met de beren die hier recent gespot zijn. Gelukkig blijven er nog een hoop andere wandelingen over waarbij je weliswaar vanaf een grotere afstand naar de gletsjers kijkt maar die zeker niet minder mooi zijn. We beginnen met een hele makkelijke van één kilometer om te starten. Al bij de start valt op dat het wel erg ver naar beneden gaat maar we lopen stug door. Even later staan we bij een grote waterval te genieten van het uitzicht voordat we teruglopen, of zeg maar gerust klimmen, het is behoorlijk steil omhoog en dit valt hier dan onder de noemer 'gemakkelijk'!

De hele dag lopen we verschillende routes met verschillende afstanden. Uiteraard met onze bellen aan de tas want ook hier weer overal waarschuwingen voor zwarte beren en grizzlyberen. Overigens zijn er ook veel andere dieren hier zoals poema's, wezels, stinkdieren, wolven, berggeiten en elanden dus het zou toch goed moeten komen met wat dieren te spotten. Maar zelfs na de hele dag lopen hebben we, op een eekhoorn na, niets gespot! We houden het er maar op dat het te koud is. Het weer is behoorlijk afgeknapt en de korte broeken zijn dan ook opgeborgen. Bij de laatste wandeling moeten we zelfs even schuilen want het komt met bakken uit de lucht vallen. Tegen zevenen banjeren we, met vermoeide voeten en benen, een lokaal restaurant binnen voordat we terug naar ons hotel gaan om de dag van morgen te plannen!

1. Ingrid Visser:
    2 september 2016
    Ik lees hier zo'n mooie reis, ik denk dat jullie nog maar een weekje eraan moeten plakken(lees wij redden het niet met ons huis)
  2. Erna:
    2 september 2016
    Ga vooral zo door, met schrijven en met foto's maken! Prachtig!!!
    En jullie zelf met heel veel zien en genieten!!!