Tofino - Victoria

26 augustus 2016 - Victoria, Canada

Ken je die grap van die twee mensen die walvissen gingen spotten....? Precies, die gingen niet! Althans, niet vandaag want bij aankomst bij het walvis station worden we geïnformeerd dat de schipper ziek is en dat ze heel hard op zoek zijn naar een vervanger. Dat lukt niet en daarom wordt ons gevraagd of we eventueel morgen op hetzelfde tijdstip een nieuwe poging willen doen en ze hebben nog precies twee plaatsen vrij! Gelukkig hebben we hier nog een nacht en past dit dus precies in het programma en we blijken ook een leuke korting te krijgen voor het ongemak dus dat is leuk meegenomen!

Gelukkig hebben we gisteren de nationale parken pas al opgehaald en kunnen we vandaag meteen het eerste park in! We gaan naar het Pacific Rim National Park Reserve. In dit park zijn een flink aantal trails (wandelroutes) met verschillende moeilijkheidsgraad te vinden. We beginnen met een kleine route van 500 meter om een beetje te proeven. Overal staan waarschuwingen dat er beren, wolven en poema's in dit gebied leven en wat je moet doen als je oog in oog komt tijdens het wandelen. Vooral geluid maken zodat ze je horen en je dan zullen ontwijken. Dat werd daarom een hele gezellige wandeling voor René met veel geklets van mijn kant (nee hoor, ik ben niet bang). We lopen over een houten boardwalk dwars door dichtbegroeide bossen/regenwoud waar enorm veel varens staan genoeg voor alle Nederlandse badkamers en komen vervolgens uit op een prachtig verlaten strand! Dit smaakt naar meer en we gaan gauw op pad naar de volgende trail. Deze is twee kilometer en we denken al snel 'appeltje, eitje' en gaan op pad. Deze boardwalk bestaat echter uit heel, heel, heel veel trappen en dan is het ineens een stuk verder. Maar het moet gezegd, als we op het strand van Schooner Cove uitkomen zijn we alles gauw vergeten. Wederom een prachtige baai, een bijna verlaten strand en een paar surfers op de best flinke golven. Gezien het uitzonderlijke warme weer hier (ongeveer 30 graden) is het op het strand heerlijk vertoeven. We maken nog een paar wandelingen, met evenveel trappen, voordat we de dag afsluiten. Mijn activiteitsmeter slaat vandaag op tilt want na 27.000 stappen en maar liefst 100 (!) trappen heb ik alle records deze dag wel verbroken! We sluiten de dag af met een hapje bij een lekker restaurant waar we de zeehonden en otters buiten voorbij zien zwemmen dus dat beloofd wat voor morgen!!

Om 9 uur staan we klaar bij Jamie's Whaling Station en nog voordat we ons mogen omkleden in ons survival suit zien we twee zeearenden (bald eagle, met de witte kop) recht voor ons in de boom! We hijsen ons in een survival suit. We hebben namelijk een Zodiac Tour geboekt, zo'n open 'opblaasboot' die snel over het water kan. De jongen kijkt ons eens aan en na de opmerking 'you are Dutch, right' krijgen wij een XXL en XXXL pak aangereikt. En het blijkt dat je deze vooral voor de lengte nodig hebt, René had ongeveer bij mij in het pak erbij gekund zo groot, heel sexy! We krijgen handschoenen en mutsen mee en op de boot zelf nog wat laatste instructies voordat we op pad gaan. We varen, rustig blijkt later, richting de zee en onze kapitein geeft gas richting wat rotsen in de verte en iedereen in de boot grijpt naar de stangen om zich vast te houden, dit gaat serieus hard! Voor mijn gevoel komt de boot met een beetje golf volledig los van zee voordat we er weer hard op terug klappen, nu al gaaf! Dichtbij de rotsen zien we tig soorten vogels, zeeleeuwen, zeehonden en een otter. Het uitzicht op de kust is fantastisch, witte stranden met gelijk daarachter de bossen. Zelfs met 55 kilometer per uur worden we ingehaald door kleine vogels die direct boven zee vliegen. We zien verderop een aantal bootjes liggen en al snel horen we waarom, er zijn walvissen! En ja hoor, wanneer we dichterbij komen zien we de welbekende ademteugen boven het water uitschieten! Er blijken drie grijze walvissen bij elkaar te zwemmen, wat vrij ongewoon is want walvissen zijn solitaire dieren (wij klagen niet). Je mag met de boten niet te dichtbij komen dus op een redelijk afstand gaat de boot uit en is het wachten. En ons wachten wordt beloond, we zien ze meerdere keren duidelijk boven water komen (de zwarte/witte ruggen) en voor we het weten horen we de schipper uit zijn plaat gaan want we zien de walvis met zijn kop geheel uit het water behoorlijk ver boven komen! Onbeschrijflijk, wat een imposante beesten! We blijven lange tijd toekijken voordat we terug gaan richting Tofino. We maken een laatste stop bij een adelaarsnest (ze zijn niet thuis) en gaan terug naar de haven. Na bijna 3 uur is de tocht ten einde, wat was dit super gaaf! We trekken gauw de survival suit uit want met 27 graden op de teller drijf je er bijna uit. We springen in de auto en gaan op weg naar Victoria, op het meest zuidelijke puntje van Vancouver Island.

1. Marieke en Teus:
    27 augustus 2016
    Jaloers!!! Wat is het daar mooi zeg. Goed begin van jullie vakantie.
  2. Dolf en Marja:
    27 augustus 2016
    Wat een natuur en wat zullen jullie genieten zeg.
    Zeker met dat mooie weer erbij.
    En die survivalsuits staan jullie goed hoor!
  3. Sai:
    Mooi daar!
  4. Jean:
    27 augustus 2016
    Jeetje wat een prachtige foto's en heerlijk verhaal. Ontzettend gaaf om te zien wat jullie allemaal ondernemen.
    Heel veel plezier.
    @Dolf, die pakken staan inderdaad geel goed
  5. Puck:
    6 september 2016
    Natuur en dieren de perfecte combi...geweldige bestemming