Vancouver - Tofino

24 augustus 2016 - Tofino, Canada

Maanden geleden geboekt en 'ineens' zijn we er dan, Canada! Na zoveel positieve verhalen van veel verschillende mensen moet ik eerlijk bekennen dat ik wel een beetje zenuwachtig ben of ik niet te hoge verwachtingen heb gekregen. De reis er naartoe ging in ieder geval al super dus dat was een fijne start. We zijn vlot op Schiphol, nog vlotter hebben we onze bagage afgeleverd (met dank aan de priority check-in omdat we option plus hebben geboekt) en het meest vlot door de douane! In ongeveer 9 uur vliegen we over prachtig wit Groenland naar Calgary waar we 1,5 uur wachten totdat we in een uur doorvliegen naar Vancouver. Ook hier racen we door de douane en ze zijn hier, in tegenstelling tot sommige Amerikaanse, een stuk gezelliger achter de balie. De koffers komen meteen op de band gerold en zo staan we binnen een half uur na landing bij het autoverhuurbedrijf! Anders dan in Amerika, waar je vaak zelf je auto uit een bepaalde rij mag uitkiezen, krijgen we een auto toegewezen. En wat voor eentje, een Nissan Mureno, een behoorlijk grote auto met panoramadak en alle nieuwe snufjes, zelfs de kofferbak gaat automatisch open en dicht! En als klap op de vuurpijl zit er ook onverwachts navigatie in dus de speciale app die René had gedownload is niet meer nodig! We rijden naar ons hotel in het centrum waar de vermoeidheid toeslaat. Gauw even een broodje bij de Subway op de hoek en morgen gaan we al op pad door de stad en gaan we met de Ferry naar Vancouver Island!

Toch een beetje last van een jetlag dus zijn we al heel vroeg wakker maar weten we het nog even te rekken totdat we kunnen ontbijten. Ik ben gelijk in mijn nopjes want uiteraard hebben ze pancakes! Ik schrik me rot als ze voor mijn neus staan want ze zijn reusachtig en het zijn er drie; die ga ik dus niet op krijgen. Na het ontbijt checken we uit en gaan we op weg naar Capilano Suspension Bridge Park. Toegang tot het park krijg je door een wiebelende 137 meter lange en 70 meter hoge hangbrug over te gaan, helemaal René zijn ding natuurlijk (not, haha!) En deze brug blijkt nog maar het begin want in het park zelf hebben ze nog een zogenoemde Treetop Adventure, wiebelende bruggen hoog tussen de bomen. En als klapper op de vuurpijl hebben ze ook nog een Cliffwalk, deze brug is vastgemaakt aan de rots en hangt dus geheel vrij op ongeveer 70 meter. René trekt een beetje wit weg dus we gaan er maar snel overheen! Het park is prachtig met vele verschillende bomen, planten en watertjes. Omdat we er vroeg zijn is het lekker rustig en kunnen we rustig rondkijken voordat we op weg gaan naar de ferry. We hebben gekozen voor de route van Horseshoe Bay (Vancouver) naar Nanaimo (Vancouver Island). In ongeveer één uur en drie kwartier maken we de overtocht. De tocht is prachtig mede dankzij het hele mooie weer. We zitten op het bovendek in de zon en hebben een mooi zicht op Vancouver Island. Eenmaal aangekomen gaan we op weg naar Tofino, aan de andere kant van het eiland. Na ongeveer 10 minuten rijden zien we ineens een Walmart en besluiten we wat inkopen te doen. Gewapend met 24 flessen water en wat koekjes voor onderweg gaan we weer verder op pad. Het valt meteen op hoe erg alles op Amerika lijkt maar toch ook met duidelijke verschillen. Zo zien de wegen er hetzelfde uit, evenals de grote reclame borden langs de weg en de vele winkels die ook in Amerika te vinden zijn. Maar ook zeker verschillen, zo worden de afstanden genoemd in kilometers (in plaats van miles), de temperatuur genoemd in graden Celsius (in plaats van Fahrenheit) en mag je hier niet rechts inhalen! De route is adembenemend mooi, we rijden dwars door de bergen door dikke bossen met vele verschillende gekleurde bomen en komen langs een aantal mooie blauwe meren! In het begin van de avond komen we aan, eten een hapje en gaan terug naar het hotel want de jetlag is toch nog niet helemaal verdwenen. We kijken vanaf ons hotel, dat over de haven en de bergen uitkijkt, naar de prachtige zonsondergang! Gauw onder de wol want morgen gaan we op zoek naar walvissen!

1. Erna:
    25 augustus 2016
    Ja hoor, daar begint ze alweer! Een prachtig verhaal met dito foto's en de vakantie is amper begonnen. Wat geniet ik van deze blog, nu al!
    Dank jullie wel voor het mee laten genieten!
    Have fun.
  2. Marieke en Teus:
    25 augustus 2016
    Dat Rene op die bruggen heeft gelopen! Stoer hoor. Ziet er allemaal weer heerlijk uit. Is die eerste foto jullie uitzicht uit het hotel? Gezellig weer die verhalen. groetjes van ons
  3. Patricia:
    26 augustus 2016
    Wat een heerlijke start van wat vast een fantastische reis gaat worden! Ik kijk uit naar al jullie verhalen en foto's. Heel veel plezier en geniet ervan!! Xxx