Victoria - Harrison Hot Springs

28 augustus 2016 - Harrison Hot Springs, Canada

We worden vanochtend wakker met het geluid van vele meeuwen. We gaan vroeg op pad om het mooie Victoria te ontdekken. Wanneer je in Victoria bent mag een bezoek aan Butchart Gardens niet ontbreken. Deze tuin is gestart in 1904 door Jenny Butchart en vandaag de dag uitgegroeid tot een enorm grote tuin met veel verschillende en soms ook zeldzame, planten en bloemen. Zo is er een rozentuin met meer dan honderd verschillende soorten rozen, een Japanse tuin en een Italiaanse tuin. We zijn meteen blij dat we gelijk bij openingstijd voor de deur stonden, een uurtje later is het een stuk drukker. Alles is tip top onderhouden en het ziet er dan ook uit om door een ringetje te halen, ik zou de tuinman hier wel willen inhuren voor mijn tuintje! Alles staat in bloei en het is dan ook een palet aan kleuren en geuren!

Na dit bezoek besluiten we een gedeelte van de Scenic Marine Route te rijden. Deze weg rijdt langs de kustlijn van Victoria en biedt mooie uitzichten over zee, de baaien en de lokale huizen. Nou ja, zeg maar paleizen want dit lijkt het Gooi van Victoria wel, prachtige grote huizen met enorme tuinen met de mooiste gazonnen en uitzicht over zee. We zoeken driftig naar de borden 'for Sale' maar zien er geen, logisch want hier wil je niet weg! Op de route komen we langs onze volgende stop, Beacon Hill Park. Een groot park met meren, heel veel bomen, bloemen en mooie wandelpaden. Het valt op dat in heel Victoria veel bloemen te vinden zijn, overal vindt je mooie bloembakken en keurige tuinen. Die keurige tuinen zijn best bijzonder want overal zien we bambi's rondlopen en onderweg zagen we al reclames: 'how to deer proof your garden'. We rijden door en gaan richting fort Rodd Hill and Fisgard lighthouse. Dit fort is gebruikt van 1878 tot 1956. De nabij gelegen vuurtoren, gebouwd in 1860, is de eerste vuurtoren van de westkust van Canada. We gaan terug naar ons hotel in het centrum van de stad. We kleden ons even om want het koelt hier s'avonds net genoeg af dat een korte broek te enthousiast is. De stad is gebouwd met duidelijke Engelse (Victoriaanse) invloeden. Zo gaan we naar Parliament Building en het nabij gelegen Fairmont Empress Hotel, beide geheel in Engelse stijl gebouwd. Ook hebben ze hier een Fishermans Wharf met een paar leuke winkeltjes, fish and chips zaakjes en leuke woonboten. Vanaf de pier worden drie zeehonden gevoerd met vis door de toeristen! In een lokale Bever-sportachtige winkel scoor ik lichtgewicht extreme outdoor jas die je als een klein mini pakket kunt opvouwen en tot -23 graden warm blijft. Ik ben klaar voor Alaska (volgende vakantie?)

Vanochtend is het tijd om Victoria te verlaten, we gaan weer terug naar het vasteland. Eerst nog even langs de drugstore (lokale Etos) voor wat spullen die we in Nederland niet hebben en dus hier inslaan! We pakken de ferry van Schwartz Bay naar Tsawwassen waar ik buiten gelijk mijn nieuwe jas kan testen want wat is het koud vandaag op het water!! De overtocht duurt ongeveer 1 uur en 35 minuten waarna we in anderhalf uur doorrijden naar onze eindbestemming Harrison Hot Springs. Ons hotel ligt direct aan het Harrison Lake omgeven door grote bergtoppen en in de verte nog sneeuw op de hoogste bergen. De eerste tekenen van de naderende herfst zijn al zichtbaar want de bomen op de bergen hebben vele kleuren. Zoals de naam al doet vermoeden is dit plaatsje bekend vanwege de heetwaterbronnen. Ons hotel heeft meerdere zwembaden met het water van deze bronnen. Na het avondeten springen we dan ook lekker in het warme water! Met een cocktail in onze hand sluiten we wederom een geslaagde dag af!

1. Marieke en Teus:
    29 augustus 2016
    Je maakt weer prachtige foto's, Marjolein!
  2. Erna:
    29 augustus 2016