Hazyview - Hoedspruit

19 september 2022 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Vandaag reizen we door naar Hoedspruit. We besluiten om toch weer de Panorama route te pakken omdat dit simpelweg gewoon veel leuker rijden is dan de snelweg. Eerste stop: Graskop Gorge. In een relatief nieuw en modern gebouw vindt je hier een grote lift die je in een paar seconden 60 meter lager naar de bodem van de kloof brengt. We lopen eerst boven, bij de rand rond. Hier is onder andere een grote hangbrug over de kloof gebouwd. Hij zwengelt en wiebelt flink dus René houdt het na een paar seconden voor gezien en neemt de omweg. Vanaf dit punt kun je ziplinen of op een big swing, een soort bungeejumpen rechtop en daarna slinger je heen weer als op een schommel. We zien dit een paar mensen doen met een hoop geschreeuw. Wij pakken de lift! Eenmaal beneden loop je een mooie route dwars door het dichtbegroeide bos, het lijkt wel een regenwoud.

We rijden door en stoppen nog bij twee watervallen, de Lisbon Falls en de Berlin Falls, voordat we naar onze volgende bestemming gaan. Nadat we de panorama route verlaten rijden we over hoge bergpas heen. Aan de andere kant van deze bergpas veranderd het landschap flink. Van groen, bergachtig en continue wisselende landschappen wordt het vlakker, droog en een stuk minder groen. We rijden door kleine dorpjes waar de vrouwen met heel veel spullen op hun hoofd wandelen en waar de kindjes op blote voeten rondrennen. De temperatuur loopt hier ook gelijk flink op naar dik 36 graden.

Halverwege de middag komen we bij een grote toegangspoort. Hier krijgen we toegang tot het Guernsey Private reserve. Een privé reservaat waarin zich ook lodges bevinden waaronder de onze. We krijgen een permit om het gebied in te mogen gaan en we worden via de walkietalkie aangekondigd bij de lodge. En dan is het offroad rijden, ineens zijn we blij met onze limousine want er zitten flinke hoge heuvels en gaten in de weg. En dan zien we ineens een groep impala’s, jihoeee! We rijden door en zien een bordje voor onze lodge; Pezulu Treehouse Game lodge. Yes, wij slapen de komende twee nachten in een boomhut! We checken in, krijgen wat uitleg en kunnen gelijk straks mee op een sundowner. We worden naar onze boomhut gebracht. Als twee stuiterende kinderen zitten we in de auto als we zien dat we de hoogste boomhut van allemaal hebben gekregen, genaamd Mountain View. Op ruim zeven meter hoogte zit ons huis, uiteraard tegen een boom aangebouwd die letterlijk door het huis loopt. Overal kieren en op sommige plekken kun je door de vloer naar buiten kijken maar wat is dit fantastisch!! De douche is buiten, in de open lucht.

Een uurtje later start onze eerste gamedrive. We zien impala’s, duikers, een zebra, zwijnen en leguanen. Ook zien we de eerste buffels. Grote blijdschap bij ons, want hiermee vinken we de laatste van de Big Five van ons lijstje af met onze eerdere ervaringen in Namibië. Ook zien we sporen van een giraf en in de verte horen we een luipaard, maar deze laten zich (nog) niet zien. Rene durft het aan nog wat Freek Vonk grappen te maken met de Nederlanders die mee zijn gegaan dus hij heeft de lachers op zijn hand in de auto. Na met een drankje van de zonsondergang te hebben genoten rijden we in het donker weer terug waar we om zeven uur aansluiten bij een diner bij het kampvuur. Er is hier niet direct iets in de buurt dus voor alle huizen zijn de maaltijden inbegrepen. Omdat vanavond de stroom er weer af is tot ver na elf uur is het eten met lampjes. Vanaf ons terras hoor je dichtbij en ver weg allerlei geluiden van de dieren in de omgeving en wanneer we het lichtje uitdoen zien we gigantisch veel sterren en zelfs de melkweg. We duiken vroeg in bed want morgen ochtend worden we om vijf uur verwacht voor een safari!

4AC78106-EEFA-4A8A-A543-7ED63C4F3ED0E0ED5430-62FE-4B5E-94D4-8E7538905E22A0D63F0A-60E0-4A73-9EAE-AE0F573FC674F005305F-EDFC-4C84-B175-FEEE542CDA9674987346-2FCD-49BF-806F-0AED4506AA452CAB7491-5B78-4D8B-A2BE-CE8126615921

1. Patricia en Raymond:
    20 september 2022
    Wat een geweldige acco die boomhut!
  2. Floor:
    21 september 2022
    Gewoon Freek Vonk of LuckyTV Freek Vonk, René? Mooi daar!!
  3. Marjolein en René:
    Lucky tv vonk natuurlijk! Allemaal dieren, kijk ze rennen! 😄
  4. Floor:
    21 september 2022
    "Daar! Steek hem in zijn rug!"