Manyeleti Game Reserve

20 september 2022 - Manyeleti Game Reserve, Zuid-Afrika

Wat een nacht(je). Op de weerspellingen hadden we al gezien dat het de komende twee dagen wat minder weer zou worden. En dus begint het rond elf uur te waaien, en flink ook. En wat doet een boom als het waait? Precies, zwaaien, dus drie keer raden wat ons hele huis vannacht deed. Zelfs ons bed wiebelde heen en weer. En dat buiten het lawaai van de zwaaiende boom en de wind die door alle kieren naar binnen komt. De gedachte dat je dan op zeven meter boven de grond hangt vond ik persoonlijk niet heel relaxt. Maar hé, wel een ervaring! Dus na een heel kort nachtje gaat de wekker om 4.15 voor onze Big Five gamedrive.

Om vijf uur staan we paraat maar niemand in geen velden of wegen te bekennen. En het is echt nog pikdonker buiten nu wederom de stroom eraf is door load shedding. We hebben hier eerder geen stroom dan wel stroom en dat levert in onze hoge boomhut wel wat uitdagingen op. Want bijvoorbeeld onze toilet en douche zijn aangesloten op een pomp om het water omhoog te krijgen, maar geen stroom is geen pomp en dus geen water. Om half zes komt er een safari auto die eigenlijk voor andere mensen komt maar omdat onze ‘taxi’ nergens te bekennen is worden we meegenomen en afgezet. Later blijkt dat de chauffeur per whatsapp op de hoogte was gesteld dat hij ons moest ophalen maar geen stroom is ook geen internet en dus was dat bericht niet doorgekomen. We gaan op pad met gids Louis door het Manyeleti Game Reserve, dat grenst direct aan Kruger Park. Er zijn geen hekken dus eigenlijk is het een verlengde van Kruger. We horen dat dit vroeger tijdens de apartheid de ingang was voor de zwarte mensen en Kruger de ingang voor de witte mensen, onvoorstelbaar toch. We zijn dik ingepakt want het weer is dus behoorlijk omgeslagen en rijden met een open auto en dat is heel snel heel koud. Gelukkig krijgen we ook dikke dekens in de auto. We zien enorm veel impala’s, die hier door de grote hoeveelheid ook wel de McDonalds van de bush worden genoemd. Vervolgens zien we gnoes, olifanten en heel veel vogels. Wanneer we een tegenligger tegenkomen wordt er druk overlegd en zet onze chauffeur de vaart erin. Wij weten door onze ervaringen in Namibië dan hoe laat het is, er is iets bijzonders gespot. Louis rijdt vakkundig dwars door de velden en langs de bomen heen, we schudden flink heen en weer en dan zien we twee andere auto’s; hier is iets te zien! En dan ineens zien we ze ook; twee cheetahs! We proberen onze vreugde kreten te onderdrukken maar wat is dit fantastisch! Op ongeveer een meter of vijf ligt één cheetah te relaxen en de ander zit aan de andere kant bovenop een boomstronk en is druk bezig met het scannen van de omgeving. Zelfs Louis is zo enthousiast dat hij nog even iets dichterbij gaat om zelf ook het mooiste plaatje te kunnen schieten. Onze dag kan niet meer stuk!

Voor het middaguur zijn we terug bij onze lodge en hebben we even vrij. Het weer wordt langzaam steeds guurder en inmiddels miezert het ook. We willen toch even douchen dus zit er niets anders op en springen we onder de buitendouche, super koud door de wind haha! We relaxen even in onze boomhut waar het gisteren nog bloedheet was maar we nu onder dikke dekens op bed vertoeven omdat de tocht letterlijk overal doorheen komt en het dus echt heel fris is. Tegen vieren staan we klaar voor een bush walk, onder begeleiding van een gids gaan we op zoek naar de dieren. Het is ook gestart met onweren dus ik ben niet helemaal gerust aangezien het langzaam dichterbij komt. De gids heeft het door en zorgt, wanneer het echt dichtbij komt, dat we worden opgepikt door een auto. Vanuit de auto zien we vervolgens op een paar meter afstand van waar we instapte diverse giraffen rondlopen! We wachten even bij de receptie tot het weer wat opklaart en dan wil de gids een nieuwe poging doen. We zien wederom, vlak bij onze boomhut, meerdere giraffen. We lopen verder en weer begint het te onweren maar dit keer ook echt flink te regenen en dan ineens staat hij daar: een hyena. Druk kauwend op een paar overgebleven botten van een giraf die een aantal dagen geleden hier is aangevallen. We worden gauw opgepikt door wederom een safari wagen want het is echt onverantwoord met dit onweer. We worden afgezet bij onze boomhut en genieten nog even, onder de dekens, van een drankje op het terras vanwaar we de regen en onweer over zien trekken.

Na weer een lekkere maaltijd, binnen dit keer vanwege het weer, gaan we in het aardedonker naar onze boomhut. Zelfs met een groot licht welke je meekrijgt vanwege de load shedding blijft het donker en nu weten we ook dat er minstens één hyena rondloopt. Morgen gaan we het Kruger Park in en dus gaan we op tijd slapen, fijn na de korte nacht maar nog veel fijner om onder de dekens te liggen in deze kou!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patricia en Raymond:
    23 september 2022
    Haha, ja leuk zo’n boomhut in de wind! En de impala’s met de zwarte M op hun achterwerk zijn altijd leuk om te zien! In Botswana hadden ze ook een heel McDonalds buffet ;-)
    Gaaf die cheeta’s, die hebben wij helaas gemist in Namibië en Botswana. Hopelijk een volgende keer meer geluk!
  2. Cor & Cora:
    23 september 2022
    Wat een belevenis zeg in de boomhut. Dat was zeker weten niet relaxt maar jullie hebben wel weer wat bijzonders meegemaakt!
    Van het slapen kwam weinig terecht op die manier.
    De load shedding is niet handig vooral bij hoognodige "dingen"
    Maar de cheeta's waren toch echt wel een kadootje om die zo mooi te kunnen spotten.
    En wat een mooie foto's!