Pongola

25 september 2022 - Ndabeni, Zuid-Afrika

Whiehoeee, we hebben officieel de Big 5 af mogen strepen vandaag. De enige die nog ontbrak in ons lijstje in Zuid-Afrika was de neushoorn en laten we er daar nu vandaag maar liefst vier van gespot hebben! Al voor de wekker worden we wakker van een generator die aanslaat omdat er wederom load shedding is, als een ronkende vrachtwagen klinkt het. Gelukkig moesten we toch vroeg op voor onze gamedrive vanochtend. Stipt op tijd worden we opgehaald door onze gids bij onze tent en gaan we op pad, eerst even goed checken of alle ritsen van de tent goed dichtzitten. We hebben strenge instructies gekregen aangezien de apen hier nogal brutaal zijn om de ritsen open te maken en een feest te maken in je tent. Alleen betekend feest in dit geval dat al je spullen door de hele tent geslingerd worden, al je eten opgegeten is en alles een grote bende is.

De gids verteld ons dat hij gisteren neushoorns heeft gezien dus we zijn gelijk enthousiast aangezien we deze nog niet gezien hebben in Zuid-Afrika. Uiterst knap hoe zo’n gids en behendig de jeep over het hobbelige pad stuurt, de omgeving rond tuurt voor dieren en ook nog ergens tijd vindt om naar pootafdrukken te kijken. We zien de afdrukken van de neushoorns maar vinden ze (nog) niet. We zien wel veel struisvogels, op nesten en al met de welbekende grote eieren, veel impala’s, gnoes, krokodillen en nijlpaarden bij het water. Wat opvalt is dat de dieren hier echt een stuk schuwer zijn dan in Kruger, ze zijn simpelweg niet echt gewend aan auto’s en rennen dan ook gauw weg bij het geluid van onze jeep. Er ligt hier namelijk een gigantisch meer waar uiteraard veel dieren vertoeven. Overigens is het (stuw)meer kunstmatig doordat ze een dam hebben aangelegd. We zien dan ook overal bomen boven het water uitkomen die vroeger uiteraard droog stonden.

Bijna aan het einde van onze tour gaan we nog op zoek naar grote roofvogels als de zee arend en vinden ondertussen zijn nest. De jeep rijdt door, ik kijk naar links en zie een grote hoorn boven de struiken uitsteken. Op het moment dat ik realiseer wat het is roep ik nogal keihard, uit enthousiasme, Rhino!! De gids stopt accuut de auto en maant ons direct tot stilte. OOPS, bijna de neushoorns weggejaagd. We blijven even kijken maar het is een wonder dat we ze hebben gevonden want we zien alleen de koppen, het zijn er twee, en de hoorns boven de struiken uit toornen.

Uitgelaten komen we terug bij de lodge waar we onze picknickmand met ontbijt ophalen en op het terras genieten van een heerlijk ontbijt. Nu hebben we, voor het eerst deze vakantie, even wat vrije tijd voordat over een paar uur onze boot excursie weer begint. Bij het zwembad treffen we een groot Nederlands gezin die het nodige lawaai maken en nogal aanwezig zijn. Gauw terug naar onze tent waar we, tot de generator weer aanslaat, even lekker relaxen. Om twee uur worden we weer opgehaald voor een boottocht, we gaan varen over een uitloper van het nabijgelegen stuwmeer. Zo op het water zie je hele andere dieren en dus zien we veel krokodillen, nijlpaarden en vele soorten eenden en vogels. En pluspunt is dat het zo heet is vandaag dat de boottocht net een beetje verkoeling geeft. De gids tuurt weer flink rond en we horen hem ineens ‘yes, bingo’ roepen. Even verderop, aan de rand van het water, staan twee gigantische zwarte neushoorns te grazen. Met de boot kan hij behoorlijk dichtbij komen, wat een imposante dieren zijn dit toch, net zoals overigens de nijlpaarden. Bij terugkomst steken we gauw de braai aan. Wanneer het donker is, en de gigantische mooie sterrenhemel inclusief de melkweg, zichtbaar is springen we gauw met een Savannah in onze hottub waar we de lucht afstruinen. Waanzinnig wat je hier allemaal kunt zien!

1. Dolf en Marja:
    26 september 2022
    Is dat jullie “tent” waar de auto voor staat??
  2. Dorien:
    26 september 2022
    Geweldig om zo met jullie mee te reizen.
  3. Floor:
    26 september 2022
    Goed gespot die "RHINO" hoorn, Marjolein, je hebt inderdaad je roeping gemist. Is Savannah een lokale wijn ofzo?
  4. Marjolein en René:
    Yes onze tent!

Savanna is een zuid-Afrikaanse cider! Jumbo heeft ze maar in NL smaken ze toch minder lekker haha.