Terug naar Zuid-Afrika

24 september 2022 - Pongola, Zuid-Afrika

We gaan terug naar Zuid-Afrika vandaag. Maar voor we dat doen willen we eerst nog wat meer indrukken opdoen van Eswatini. Dus gaan we op pad naar het culturele dorp een stuk verderop. We gaan naar onze auto maar lopen hem pardoes voorbij. We zoeken het kenteken en zien een spierwit, net gewassen, auto staan. Onze auto is vannacht gewassen! Eenmaal in de auto komt een man op ons af en vraagt of we blij zijn met de auto, helemaal trots op zijn werk. We geven hem een fooi en de man is één en al blijdschap.

In het culturele centrum hebben ze een compleet traditioneel dorp nagebouwd zoals de lokale bevolking in sommige gevallen nog steeds woont. Onder begeleiding van een gids lopen we langs alle huizen en krijgen we uitleg hoe de mensen hier leven. Zo is het hier heel gebruikelijk dat een man meerdere vrouwen heeft, de koning heeft er zelfs maar liefst vijftien op dit moment. De regel is dat je er meerdere mag hebben zolang je haar en de kinderen maar kunt onderhouden. Overigens verteld de gids er ook bij dat het aantal vrouwen dat een man deelt wel afneemt omdat de vrouwen het steeds minder accepteren dat hun man meerdere vrouwen heeft.

Jaarlijks wordt er op het paleis een groot feest gegeven waar alle vrouwen tussen de 12 en 25 jaar worden uitgenodigd om te komen dansen voor de koning. Dit is een behoorlijke gebeurtenis en meisjes kijken hier massaal naar uit. Uit één van de vrouwen kiest de koning dan een nieuwe vrouw. Aangezien het geschatte vermogen van de koning 250 miljoen is en de vrouwen vele duren cadeaus krijgen, zoals een Bentley, zien de vrouwen dit als een kans op een beter leven. Bizar dat waar zijn bevolking massaal onder de armoedegrens leeft hij zelf leeft in extreme luxe.

Even later krijgen we een traditionele dans show geheel in de kledij van Eswatini. Best toeristisch natuurlijk maar toch leuk om op deze manier een beetje een idee te krijgen van het leven hier en de gebruiken. Daar kom je als toerist anders toch minder makkelijk achter. Daarna nemen we afscheid en vervolgen we onze weg door Eswatini naar de grens. Hoe dichter we bij de grens komen hoe meer het landschap weer vlak en droog wordt en ziet het er weer bijna uit zoals bij Kruger. Op de grensposten doorlopen we weer dezelfde stappen, controle om Eswatini uit te mogen en ook weer controle om Zuid-Afrika in te komen. In twee dagen hebben we zo flink wat stempels verzameld. Vannacht slapen we in het Pongola Game Reserve, in een luxe tent met braai en hottub. Nadat we bij de poort zijn toegelaten rijden we offroad naar onze tent en komen we zwijnen, giraffen en weer vele impala’s tegen. Bij het inchecken horen we dat er zelfs een luipaard in de buurt zit en mogelijk zijn neus laat zien.

Een uurtje later starten we de braai op, we hebben een picknickmand vol lekkers gekregen, en genieten van de rust en het prachtige uitzicht. Tegelijkertijd gooien we hout bij de hottub zodat we straks in het donker van de gigantische sterrenhemel kunnen genieten. De melkweg is hier, zelfs met wat verlichting, al direct zichtbaar. Fantastisch! Gelukkig slapen we hier twee nachten, morgen gaan we uiteraard weer op pad.

1. Floor:
    26 september 2022
    Hebben jullie de armoede ook gezien of wordt dat wel een beetje verborgen gehouden voor toeristen?
  2. Marjolein en René:
    26 september 2022
    Nee dat zie je zeker hoor Floor, overal langs de weg en in de dorpen. Maar ook het grote verschil tussen rijk en arm is hier enorm.